Coca-Cola tatt i snikreklame

Alternativ tekst mangler
Fra en av videosnuttene i reklamekampanjen
(Kilde: Coca-Cola)

Det var brukere av Norsk Freakforum som oppdaget den skjulte reklamekampanjen fra Coca-Cola først. En bruker hadde lagt ut lenker til to separate videoer som begge reklamerer for et produkt fra Coca-Cola. Den ene videoen inneholder landslagstrener Åge Hareide og tidligere fotballspiller Stig Inge Bjørnebye som diskuterer fotballtaktikk. Prominent fremst i bildet står det en flaske cola.

Den andre videoen er en reklamevideo, som ligger på nettsiden netaddict.se og er en reklamefilm for en kampanje selskapet nå kjører. Tilsvarende poster har dukket opp på 48 norske nettforum som Hardware.no er klar over, inkludert Hardware-nettverkets egen diskusjon.no. Fellesnevneren for brukerne som har postet på disse forumene er at de ikke er umiddelbart sporbare tilbake til Coca-Cola, verken på e-post- eller IP-adresse.

Kampanjen har pågått siden 1. oktober, og Coca-Cola har allerede fått reaksjoner på kampanjen. Selskapet kan bekrefte at de har brukt et markedsføringsbyrå, som står bak postene.

- Vi har kjøpt en rekke markedsføringstjenester, og det vi har gjort nå er å bruke en del byråer som har spesialisert seg på å treffe særlig unge menn i alderen 18 til 24, og det vi legger merke til nå er at en del blir litt provoserte av det her, og det kommer vi til å ta hensyn til da neste gangen vi skal kjøre en kampanje og også neste gang vi skal bruke et byrå, sier Solfrid Flateby, pressekontakt i Coca-Cola Norge til Hardware.no.

Virus-markedsføring

Coca-Cola har kastet seg på bølgen med såkalt virus-markedsføring, hvor de håper å skape en tilhengerskare på nettet som skal fortsette å reklamere for produktet. Selskapet har også benyttet seg av lignende metoder i Australia, hvor de også opprettet en falsk popgruppe som skulle fronte produktet.

- Vi mener det er helt uakseptabelt at firma forsøker å drive med snikreklame på vårt forum, sier daglig leder i Hardware Online AS, Stefan N. Halck. - Retningslinjene for bruk på diskusjon.no forbyr slik snikreklamering overfor brukerne, sier han.

Tilsvarende regler eksisterer ikke på andre forum, men reaksjonene har likevel ikke latt vente på seg. I tråden på Norsk Freakforum har det nå kommet over 100 innlegg, og alle er negative. Brukerne som poster innleggene er som oftest førstegangsbesøkende, og er derfor relativt lett å oppdage.

- Vi har tidligere tatt flere nettbutikker i snikreklame på vårt forum, og det har slått meget negativt ut på deres eget rykte, uttaler Per Øivind Skard, daglig leder i Orkla Media Digital Salg og gründer av Hardware.no. Han mener at selskapet har lett for å undervurdere den mengden negativ PR som kan oppstå fra slike stunt, spesielt når de blir avslørt.

De to postene på vårt forum ble også oppdaget relativt raskt av våre moderatorer. En av trådene forblir gjemt.

Kommentarer (110)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen