Chess vil beskytte barna

At mange unge mobilbrukere daglig utnyttes av griske innholdssvindlere bør ikke komme som noen nyhet; Markedet florerer av useriøse aktører som selger ringetoner, wallpapers, animasjoner og annet tull, til priser som er hinsides all fornuft. Og som regel medfølger et abonnement som gjør at et fast beløp – sjelden mindre enn 50 kroner per uke – trekkes fra abonnentens mobilregning.
Ettersom innholdstjenester er en lukrativ ekstrainntekt for operatørene, vender de fleste enten et blindt øye- eller et døvt øre til problemet. Operatøren Chess får imidlertid nå kontantkortløsningene KingKontant Kidz- og Teenz godkjent av organisasjonen Barnevakten.
Med sperrer
Som regel må foreldre ta kontakt med operatøren for å sette en beløpsgrense- eller sperre helt for innholdstjenester på barnas mobilnummer. Chess har i samarbeid med Barnevakten utviklet kontantkort for barn i aldergruppen inntil 12 år, og fra 13 til 18 år, gjennom KingKontant Kidz og KingKontant Teenz. Her er det allerede lagt inn slike sperrer.
- Vi har forsøkt å skreddersy abonnementer for de unge, hvor vi vektlegger tillit og trygghet. Enkelte begrensninger er lagt inn, dette for at vi ønsker at foreldre skal ha trygghet når de velger mobilabonnement til barna sine, sier markedsdirektør i Jarle Alvær i Chess.

- Vi er opptatt av tre forhold: hindre kontakt med uvedkommende, beskyttelse mot overforbruk og beskyttelse mot innhold som ikke er beregnet for barn og ungdom. Fordelen med disse abonnementene er at i stedet for å reservere seg mot tjenester må foreldrene aktivt åpne opp tjenestene, sier daglig leder Øystein Samnøen i Barnevakten.

(Artikkelen fortsettes.)
Viktig initiativ
Barnevakten jobber aktivt med å få samtlige operatører på markedet til å tilrettelegge bedre for unge mobilbrukere. En vanlig praksis i dag er at foreldre fører opp barnas mobilabonnement på seg selv, uten å registrere barnet som en mindreårig bruker eller sperre for innholdstjenester. Uten slike sperrer, og uten at brukeren er registrert som mindreårig, har barnet tilgang til alle typer innholdstjenester. Markedsdirektøren til Chess har tydeligvis tatt det poenget:
- Da blir barnet oppfattet som voksen og får i realiteten adgang til de voksnes verden med alt det innhold dette kan føre med seg, sier Alvær.
- Barn og unge utgjør et milliardmarked og det er grunnen til at andre operatører ikke har fulgt opp det Chess nå gjør, sier Samnøen i Barnevakten.
Til etterfølgelse
At Chess nå kommer med to kontantkort som er tilrettelagt for unge mobilbrukere, og som ikke minst beskytter dem mot innholdstjenester, ser vi som et meget positivt initiativ. Vi har i lang tid etterlyst bedre beskyttelse for barn og unge mot ringetonepusherne, ettersom vi til stadighet blir kontaktet av mobilbrukere som har problemer med innholdsleverandører.
Egne kontantkort til barn og unge med sperrer er et riktig og viktig tiltak fra Chess, men vi skulle gjerne sett et rent abonnement – ikke kontantkort – med de samme sperrene i tillegg. I alle tilfeller er dette et initiativ til etterfølgelse fra de øvrige operatørene.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen