Chess og Lebara har ryddet opp

Det er nå tre uker siden PT sendte brev til Chess og Lebara der de truet med dagbøter på 50.000 kroner dersom selskapet ikke rettet opp i forholdene. For Chess skulle fristen gå ut 15. desember, mens Lebara fikk frist til 22. desember med å rydde opp.

Begge selskapene fikk tre uker på seg til å komme med tilbakemelding på PTs brev, og i følge saksbehandler i PT, Einar Meling, skal partene ha erkjent at dagens løsning ikke er god nok.

Chess valgte å selge ut et parti start startpakker som lot kjøperen ringe uten registrering, mens Lebara har en løsning der kundene kan ringe til offentlige nett i 25 minutter før telefonen må være registrert. Årsaken er at Lebara ville gjøre det mulig å registrere mobiltelefonen via mobilnettet.

Men kravet fra PT er entydig. Det skal ikke være mulig å ringe med en mobiltelefon med mindre myndighetene vet hvem som eier abonnementet.

Løsning
Post- og teletilsynet har nå gjennomgått tilbakemeldingene fra de to selskapene. Disse har sendt likelydende brev til PT der de redegjør for hvordan de vil imøtekomme kravet.

I brevet heter det følgende:  Â”Vi har iverksatt produksjon av et støttesystem som sikrer registrering av kunder i henholdt til ekomforskriften § 6-2. Løsningen innebærer en tvangsruting av alle anrop foretatt av et uregistrert kontantkort. Den uregistrerte fÃ¥r da opplest en talemelding som forteller om myndighetenes krav om registrering, etterfulgt av en instruks om hvordan en registrering skal foretas.

Dette gjelder både allerede aktiverte kontantkort og de kontantstartpakker som er produsert men ikke solgt til sluttkunde.

Løsningen er utarbeidet med samarbeidspartnere og det vil være NetCom som står for selve tvangsrutingen. Tidsskjemaet tilsier at løsningen skal være 100% implementert og iverksatt før den tidsfrist som er fastsatt, dvs innen den 15. desember 2005.

Vi anser derfor at vi har iverksatt de nødvendige tiltak for å oppfylle deres pålegg, og ønsker en tilbakemelding på dette."

Saksbehandler i PT, Einar Meling, sier til Mobilen.no at han er fornøyd med denne løsningen, og at PT har gitt selskapene beskjed om dette.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen