Bedriftsprofil Canon

Vidar Vorpenes (venstre) og Steinar H. Nygaard i Canon Norge (Bilde: Foto: Atle Skretting)

– Ingen gjør bare det de får beskjed om

Canon Norge etterlyser utviklere som tar initiativ og tenker selv.

Hardware.no’s bedriftsprofil

Hardware.no vil se på en rekke IT-bedrifter i et jobb- og karriereperspektiv. Vi gir et snapshot av bedriftene og lar dem selv fortelle hva de kan tilby av karrieremuligheter, faglig utvikling, sosialt fellesskap og andre goder. Målet er å gi deg som jobbsøker et bredere kjennskap til IT-arbeidsmarkedet.

Hardware.no’s bedriftsprofil

Hardware.no vil se på en rekke IT-bedrifter i et jobb- og karriereperspektiv. Vi gir et snapshot av bedriftene og lar dem selv fortelle hva de kan tilby av karrieremuligheter, faglig utvikling, sosialt fellesskap og andre goder. Målet er å gi deg som jobbsøker et bredere kjennskap til IT-arbeidsmarkedet.

De siste ukene har Hardware.no besøkt flere IT-bedrifter, for å fortelle deg som ser etter jobb om hvordan de jobber og hva slags folk de er på utkikk etter. Tidligere har vi vært innom blant annet Cisco, Watchcom og Basefarm.

Denne gangen har vi vært hos Canon Norge.

Canon Norge er en del av Canon-konsernet som ble grunnlagt i Japan i 1937. De begynte som en produsent av fotoutstyr, men har utvidet fokuset til å omfatte alt som har med bilder å gjøre.

Hvermansen forbinder Canon med fotoapparater og skrivere for hjemmemarkedet, men det er bare halve sannheten. De har også en businessdivisjon der skriver, kopi og skanner integreres i totalløsninger større bedrifter. Sist, men ikke minst tilbyr de spesialløsninger for forskjellige bransjer, som for eksempel røntgenutstyr til sykehus.

Fotballfilosofi

– Fra Japan har vi en bedriftsfilosofi som bygger på den japanske ordet Kyosei, som handler om å leve og arbeide sammen for et felles gode, sier Vidar Vorpenes som er informasjonsansvarlig for Canon Norge.

"Vidar Vorpenes (venstre) og Steinar H. Nygaard foran inngangen til det spektakulære Canon-bygget på Holmlia.
Vidar Vorpenes (venstre) og Steinar H. Nygaard foran inngangen til det spektakulære Canon-bygget på Holmlia.Foto: Atle Skretting

– På norsk innebærer det å spille hverandre gode. Vi sender pasninger til gode kollegaer. Jeg vet hvordan Steinar vil ta ballen.

Vorpenes nikker i retning Steinar H. Nygaard som er salgssjef for dokumenthåndtering og leder for konsulentavdelingen.

Fotballterminologien er ikke tilfeldig. Canon er en av hovedsponsorene for Fotball-EM. Det bruker de for hva det er verdt, både for å illustrere samspillet i bedriften og som gulrot for de ansatte. Foreløpig er 60 ansatte plukket ut til å være med til Polen og Ukraina fordi de har gjort jobben sin ekstra godt og gitt det lille ekstra de siste månedene.

– Vi er et selskap som er glad i å feire gode resultater. Det fordrer at alle leverer solid håndverk og spiller hverandre gode når det kommer nye spillere (medarbeidere) på laget, sier Vorpenes.

Av de 320 som jobber i Canon Norge finner vi de fleste ved hovedkontoret i Oslo, men det finnes også salgs- og servicekontorer rettet mot bedriftsmarkedet i de fleste større byene.

Dokumenthåndtering er det sterkest voksende forretningsområdet. Det neste slaget mellom de store aktørene i dette markedet står om selve dokumentflyten i bedriften. Det innebærer å integrere skannere, skrivere, mailsystemer og arkivsystemer slik at alt av bilder og dokumenter blir tilgjengelig. Hver løsning er forskjellig, ulike systemer må integreres, og det er i de fleste tilfellene snakk om betydelig skreddersøm.

Nygaard er på jakt etter en kombinasjon av konsulenter og selgere:

– Dette er komplekse fagområder som krever medarbeidere med mye faglig tyngde. De må både kunne forstå prosessene hos kundene og kjenne våre løsninger så de kan sette sammen et passende produktspekter.

Merkantile teknikere – eller omvendt

Han ser etter medarbeidere med teknisk bakgrunn for å forstå produktene, og merkantil forståelse slik at de kan forstå bedriften. Her skal det ikke være noe enten–eller, men et både og.

– I mitt team er alle mer enn middels erfarne, og alle er opptatt av løsninger og teknologi. Felles for dem er en lidenskap for løse problemene hos kundene, fortsetter han.

Han ønsker å understreke at Canon verdsetter høyt at medarbeiderne er selvstendige:

– Det er ingen her som bare gjør det de får beskjed om. Når kunden har et behov, er spørsmålet hvorfor de har det behovet. Da er det ikke nødvendigvis nok at du finner den umiddelbare løsningen, selv om kunden blir fornøyd i første omgang. Da kan du ha reparert symptomet, men ikke problemet. Kanskje er det ikke her det stikker, men kan skyldes at det kunden gjør i utgangspunktet kan være mindre enn bra.

Canon har servicesentre i de fleste store byene.
Canon har servicesentre i de fleste store byene.Foto: Canon

Selvstendigheten er spesielt viktig i Nygaards avdeling.

– Vi har grunnproduktene, men det er nødvendig med skreddersøm for å tilpasse dem til kundene. Her har utviklerne stor påvirkningskraft. Vi beskriver prosesser vi vil løse, og de viser hvordan det blir best teknisk sett. De er ekspertene og kan vise sin kreativitet i den prosessen. Da må de ikke bare gjør det de får beskjed om. De må si fra om de får dårlig input, og de må selv være kreative.

Han forteller at konsulentenes utdannelse og bakgrunn varierer veldig. Stort sett ligger de som ansettes på bachelornivå, men erfaringen er også viktig. De som kommer inn på selgernivå er både sivilingeniører og folk med merkantil utdannelse. Mange begynner på den tekniske siden og går over til salg, og omvendt.

Service-funksjonen har også vært i stor utvikling de siste årene. Den er blitt mer digital og serviceapparatet er digitalisert. Jobbene distribueres digitalt og mye kan fjerndiagnostiseres, selv om skrujobben fortsatt er til stede.

Såkalte «Canon business senter» finnes i mange av de store byene og har rundt 10 til 20 ansatte. Også her jobber det teknikere og selgere, og ansatte har stort sett de samme profilene som i konsulentdelen.

Ledelsen har gått gradene

Hvordan er karrieremulighetene i Canon?

– Kompetanseutvikling og karriereplanlegging er en viktig del av bedriftskulturen vår, slik at medarbeiderne ser at det er muligheter for å komme seg videre. De som viser godt håndverk har tilrettelagte baner i forhold til karriere og kompetanseheving. Noen ønsker å utvikle seg faglig og bli guruene innen områdene sine, mens andre vil gå mot ledelse.

Vorpenes forteller videre at stort sett alle som sitter i ledergruppa eller på nivået under enten tidligere har vært på selgernivå eller vært ute og skrudd og implementert. Erik Mikalsen som nå er administrerende direktør begynte som selger på 80-tallet.

Foto: Atle Skretting

Han trekker fram flere eksempler på hvordan folk kan komme seg opp og fram innen Canon, både innen marketing og på den tekniske siden. En fra Norge har nettopp fått en høyere stilling ved London-kontoret og en annen er blitt teknisk direktør for Midtøsten og Nord-Afrika.

– Vi snakker relativt ofte med de enkelte medarbeiderne for å høre hva de vil ha gjødslet for å komme til nye skritt i livet. Men ansvaret hviler også på den enkelte, som må ta initiativer både innen for fagområdet og sin egen karriere.

I tillegg til fotball-imaget med samspill og gode pasninger, har Canon-folket de tre s’ene sine – selvbevissthet, selvledelse og Selvmotivasjon.

– Det bygger opp om at en er sin egen lykkes smed, en som utfordrer måten en gjør jobben på, forklarer Vorpenes videre.

Diplomer og tavler i resepsjon og kantine foreller om høye scoringer i konkurransen om å være Norges beste arbeidsplass, og i følge Vorpenes viser de årlige medarbeiderundersøkelsen at det er hyggelig å jobbe i Canon Norge. Dette mener han også kundeundersøkelsene avspeiler, siden høy grad av tilfredshet hos medarbeidere og høy kundetilfredshet ofte hører sammen.

Han ser det som resultatet av at Canon har lagt store ressurser i å utvikle bedriftskultur. Hvor lenge den enkelte medarbeideren blir i snitt har han ikke tall på, men kan fortelle at de både feirer 5 og 15-års jubileer der.

Den enkeltes initiativ

Hva tilbyr dere av kurs og sertifiseringer?

– Vi tilbyr mye, men hver er sin egen pådriver, sier Vorpenes, og trekker fram eksempler på sertifiseringskurs og salgskurs.

– Vi ønsker at medarbeiderne skal utvikle seg, og at de er opptatt av det de driver med og hente nye impulser. Gir vi dem ikke faglige utfordringer, er de så oppegående at de blir ikke lenge.

Foto: Atle Skretting

Dere er et internasjonalt selskap – hvordan er mulighetene til å komme seg ut?

Det er gode muligheter til å jobbe i utlandet, men vil du for eksempel jobbe i Frankrike må du kunne språket. På intranettet ligger det ledige stillinger, og alle som vil flytte på seg eller jakter på nye muligheter kan legge inn profilen sin og bli kontaktet når passende stillinger dukker opp. Det gjelder både på Europa- og Norges-nivå.

Hvordan er det sosialt, med aktiviteter utenfor jobben?

Vi har Canon-klubben, som er paraplyen som favner over en rekke tilbud og underklubber. Fotogruppa er en viktig del av Canon-klubben, men vi har også fysiske aktiviteter for de spreke, og en kulturgruppe som legger til rette for aktiviteter og arrangerer teaterkvelder og så videre.

For Canon-familiene vanker det sosiale arrangementer, som juletrefesten, og i disse dager skal det være åpent hus i forbindelse med fotball-EM, med hoppeslott og ikke minst med cupkake-kurset med dronningen av muffinsbaking i Norden. Alle medarbeiderne er med.

– Disse arrangementene bygger opp stoltheten rundt arbeidsplassen og merkenavnet, på samme måte som sponsingen av fotball-EM. Det har vært en viktig motivasjonsfaktor og fått mange medarbeidere å legge inn det ekstra giret eller gå den andre milen for å komme seg til Ukraina eller Polen, avslutter Vorpenes.

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen