Bruker ikke funksjonene

Økningen av sofistikerte telefoner med et utall nyttige og unyttige funksjoner øker med foldsom fart. Mens noen bejubler utviklingen, er det andre som spør seg hva man egentlig skal med alle disse nye funksjonene.

Det er det uavhengige analysebyrået NOP (National Opinion Poll) i Storbritannia som har utarbeidet statistikken over bruken av mobilfunksjonene på oppdrag fra en av utviklerne for tjenester innen mobilmarkedet, Olista. NOP undersøkte mobilvanene til 800 testpersoner mellom 18 og 65 år.

Undersøkelsen viste blant annet at oppsiktsvekkende 77 prosent av de spurte hverken hadde brukt bilde- og videobeskjeder, mobilspill eller muligheten for å laste ned ringetoner til mobilen. 19 prosent av undersøkelsesdeltakerne hadde aldri prøvd MMS-funksjon på telefonen sin. Blant de som hadde prøvd MMS-funksjonen, hadde 37 prosent problemer med å forstå den og få den til å virke.

Av de som faktisk hadde benyttet seg av disse tjenestene, var det til sammen bare 12 prosent som var fornøyde.

Dette er uten tvil tragiske resulater for mobiloperatører og andre tjenestetilbydere. Som om ikke det var nok, viste undersøkelsen at veldig mange av de som var misfornøyde med tjenestene, valgte å fortelle dette til venner og bekjente (43 prosent) i stedet for å gi tilbakemelding til operatøren. Dette var det bare 27 prosent av de misfornøyde som gjorde.

Direktøren i Olista, Oren Glanz sier at denne statistikken bør være en klar melding til mobiloperatørene om at de bør se seg selv i speilet og revurdere sine fremgangsmåter mot abonnentene sine. Han mener også at grunnen til de begredelige resultatene er at operatørene pøser ut så mange tjenester som mulig, i håp om at brukerne forhåpentligvis skal benytte seg av noen av de.

Glanz minner også om at det er mye lettere å beholde en kunde enn å skaffe en ny en. Derfor er det livsviktig for operatørene at de får snudd denne trenden så raskt som mulig.

- Dersom man vurderer å kjøpe telefon, og ikke vil ende opp med å kjøpe noe man ikke trenger, anbefaler vi å bruke mobilsøket eller spørre etter hjelp i forumet, sier redaktør for Amobil.no, Øystein W. Høie.

(Kilder: Cellular News)

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen