Bruker 50ms på å dømme nettsider

Undersøkelser utført ved Carleton-universitetet i Ottawa, Canada, har avdekket at vanlige nettbrukere bare bruker 50ms på å gjøre seg opp et førsteinntrykk av en nettside de besøker, og at førsteinntrykket ikke er lett å bli kvitt.

Undersøkelsene ble utført ved at testpersoner fikk vist nettsider i perioder helt ned i 50ms, og så måtte de oppgi hva de syntes om nettsiden. En mengde testpersoner fikk granske nettsidene så lenge de ville, før de oppgav hva de syntes. Resultatene sammenfalt svært godt.

Effekten blir av forskerne referert til som "glorie-effekten"; dersom du klarer å fange oppmerksomhet med et bra design, vil brukeren overse mindre feil med nettsiden. Siden folk liker å ha rett, vil det å fortsette å bruke en nettside som gav et godt førsteinntrykk validere at man tok en god avgjørelse, noe som er kjent som "kognitivt tilbøyelighet."

Du kan lese mer om undersøkelsen hos Nature.

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen