(Bilde: Shutterstock / 119978758)

Bruker mobilen i stedet for kort og kontant

...men netthandel på mobilen er ikke alltid like lett, viser undersøkelse.

Omtrent hver fjerde nordmann, 27 prosent, har brukt en mobiltelefon eller nettbrett til å gjennomføre små eller store kjøp på nettet i 2013. Det viser undersøkelsen Norsk E-handel fra DIBS. Undersøkelsen bygger på intervjuer med 4000 forbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland, samt statistikk fra betalingstransaksjoner gjort via DIBS.

Ifølge undersøkelsen har 336 000 nye forbrukere benyttet telefonen til å handle på nettet med i 2013, sammenlignet med året før. Alle aldersgrupper kjøper varer og tjenester med mobile enheter, men de mest aktive er norske forbrukere i alderen 15-44 år. Samtidig er det også en økning i mobile transaksjoner i den eldste aldersgruppen mellom 55 og 74 år.

Avbryter kjøp

Mange nettbutikker er ikke optimalisert for mobilsurfing, og ifølge DIBS' undersøkelse har 60 prosent av nordmenn mellom 35 og 54 år avbrutt kjøp på mobilen. Dette kan bli dyrt for nettbutikkene, hvis de ikke klarer å omstille seg til de nye brukervanene.

– Norske nettbutikker står ovenfor noen utfordringer. I tillegg til forventningene om optimaliserte mobilsider, er en av de største utfordringene med mobil at du har oppmerksomheten til forbrukerne mye kortere tid av gangen, sier daglig leder for DIBS Payment Services, Henrik Begby Andersen, i en pressemelding.

Han mener det er avgjørende at de som tilbyr varer og tjenester på nettet fjerner hindringer som gjør det vanskelig å gjennomføre kjøp med mobilen. 

Henrik Begby Andersen i DIBS.
Henrik Begby Andersen i DIBS.Foto: DIBS

Norge er vekstvinner i Norden

Det er nordmenn som har størst kjøpelyst i Norden, viser undersøkelsen. E-handelsmarkedet i Norge vokser med 17 prosent, mot 14 prosent i Danmark og 7 prosent i Sverige. Det er likevel svenskene som bruker mest penger på e-handel, men Norge rykker stadig nærmere.

– Den kraftige veksten i Norge kommer av at nordmenn generelt er raske til å ta i bruk ny teknologi. Det er også en betydelig faktor at stadig flere innovative tjenester kommer på markedet, tjenester som nordmenn vet å sette pris på, sier Begby Andersen.

Det ventes at Nordmenn vil gjennomføre rundt 10,7 millioner kjøp med mobilen innen utgangen av 2013. Åtte av ti sier de vil kjøpe like mye eller mer i 2014.

Les også: – Dårlige løsninger stopper mobilhandel

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen