Sniktitt Brenselscellen Nectar

(Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no)

Gjør deg klar for «evig» batteritid

Endelig har lovnadene blitt virkelighet.

Styreleder i Liliputian Systems, Ken Lazarus, viser oss den nye brenselscellen.
Styreleder i Liliputian Systems, Ken Lazarus, viser oss den nye brenselscellen.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no
Brenselscellen har et kombinert luftinntak og eksossystem ved siden av USB-porten.
Brenselscellen har et kombinert luftinntak og eksossystem ved siden av USB-porten.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no
Butan-patronene er på størrelse med en litt voksen lighter.
Butan-patronene er på størrelse med en litt voksen lighter.Foto: Liliputian Systems

Alle tenkelige aktører har lovt drastiske fremskritt i batteriteknologi i lange tider. Nesten ingen av disse fremskrittene har dukket opp. Heller ikke de lenge lovede kompakte brenselscellene har vi sett noe særlig til – før nå.

Da vi først kastet et blikk på den lille klossen Nectar, fra Liliputian systems, trodde vi det var et ordinært nødbatteri vi tittet på. Hvorfor produsenten var så opptatt av at den kunne brukes på fly skjønte vi ikke helt. Vanlige batterier kan jo brukes på fly, med mindre du kommer trekkende på et digert bilbatteri.

Så feil kan man ta.

Les også: Dette superbatteriet lades opp på få minutter

Noe helt annerledes

Dette er nemlig en brenselscelle. Dens eneste oppgave er å omdanne brennbart materiale til energi for telefonen eller nettbrettet ditt, og brennbart materiale er det ikke en selvfølge at man får med seg på fly.

For ordens skyld er det verdt å nevne at Nectar ikke er den første brenselscellen som er i salg. Den er heller ikke den eneste kompakte. Den er imidlertid den eneste vi har sett som er kompakt nok til å passe i lommen, samtidig som den kan gi så mye strøm på én drivstoffbeholder.

Produsenten hevder nemlig at Nectar skal kunne gi inntil to uker med strøm, eller rundt 14 oppladinger av en iPhone, eller tilsvarende smarttelefon, på én beholder.

Du kan se en videopresentasjon av Nectar nederst i artikkelen.

Selve brenselscellen er ganske kompakt, men sammen med dingsen som skal lades hører den nok mest hjemme i en veske eller i en ryggsekk.
Selve brenselscellen er ganske kompakt, men sammen med dingsen som skal lades hører den nok mest hjemme i en veske eller i en ryggsekk.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

Passer best i vesken eller ryggsekken

Dingsen som står for kunststykket er en mellomstor plastsak. Den er ikke mye større enn en mobiltelefon i flate, men den er en del tykkere. Den vil nok passe greit i lommen på en fritidsjakke, mens det er lite sannsynlig at du vil ønske å ha den i bukselomma.

Siden du må ha en kabel mellom klossen og mobiltelefonen din, er det nok mest aktuelt å bruke den i en håndveske, platebag eller ryggsekk.

Til forskjell fra de vanlige nødladerne, med innebygget batteri, har du ikke noen av/på-knapp å trykke på her. Den eneste knappen du finner på Nectar er en knapp som løser ut brennstoffpatronen når den er tom.

Samme drivstoff som en lighter

Brennstoffet er helt vanlig butan. En gass som i årevis har blitt brukt i lightere, kokeapparater og mye annet. Dermed passerer du sikkerhetskontrollen på flyplassen med en Nectar-ampull på samme måte som om du tok med deg en lighter.

Så fort du kobler til dingsen du skal lade lyser ladelyset på Nectar opp, og brenselscellen begynner å jobbe.

Det er ikke så ofte vi ser elektroniske produkter som er i stand til å varsle at de får for lite luft.
Det er ikke så ofte vi ser elektroniske produkter som er i stand til å varsle at de får for lite luft.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

Slik virker det

Litt forenklet foregår dette ved at butan ledes inn på den ene siden av en membran, mens luft er tilgjengelig på den andre. Det oppstår en kjemisk reaksjon mellom butanen og oksygenet i luften på andre siden, og et oksygenatom tar til seg positivt ladde partikler fra hydrogenatomene i butan-gassen. Membranet er imidlertid laget slik at de negativt ladde partiklene må gå en omvei rundt. De slipper ikke gjennom.

De negativt ladde partiklene er elektroner, og elektroner i bevegelse gjennom en leder er det samme som vi kjenner som strøm.

Vanndamp og CO2

Når kretsen er fullført møter oksygenet og de positive partiklene fra hydrogenet negativt ladde partikler, og hydrogenatomene er hele igjen. Resultatet er H2O, eller helt rent vann. Siden butan er et hydrokarbon, altså en kombinasjon av hydrogen- og karbon-atomer, blir biproduktet CO2.

For at prosessen skal bli så effektiv som mulig er det brennhett inni brikken som dette foregår i. Opp mot 600 grader celcius kan oppstå på de varmeste områdene i brikken. Vannet blir dermed kastet ut som tynn vanndamp, og ikke som dråper.

Selv om det går hett for seg inni Nectar, merket vi ikke noe til varmen da vi fikk prøve testmodellen. Vi prøvde den bare kort tid på messegulvet under CES i Las Vegas, men den samme laderen hadde blitt brukt til demonstrasjoner mesteparten av dagen.

Én av disse små brikkene utgjør den aktive komponenten i Nectar-løsningen. Brikkene er designet av Liliputian Systems, og produseres i samarbeid med Intel.
Én av disse små brikkene utgjør den aktive komponenten i Nectar-løsningen. Brikkene er designet av Liliputian Systems, og produseres i samarbeid med Intel.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no
Ferdig innpakket ser selve brenselscellen slik ut. Rundt brikken ligger lag på lag med varmeskjerming, og det trengs ettersom temperaturene kan komme opp i 600 grader når prosessen pågår.
Ferdig innpakket ser selve brenselscellen slik ut. Rundt brikken ligger lag på lag med varmeskjerming, og det trengs ettersom temperaturene kan komme opp i 600 grader når prosessen pågår.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

Varer lenge

At Liliputian valgte butan til bruk i brenselscellene sine skal skyldes den lange og gode sikkerhetsstatistikken for gassen, som har en høy selvantennelsestemperatur. Vi mistenker at det også kan ha vært en faktor at tusenvis av små butanbeholdere går av og på fly uhindret hver dag – men det har ikke produsenten sagt noe konkret om.

En annen faktor skal ha vært de store mengdene energi som skjuler seg i butan-gassen, mengder som altså skal kunne gi 14 oppladinger av en smarttelefon per beholder.

Nectar er i første omgang lansert i USA, og selges fra sommeren gjennom elektronikkjeden Brookstone, og på salgsautomater på flyplasser. Foreløpig har ikke Europa fått ta del i moroa, men det jobbes mot en lansering også her.

Skal ta Europa til høsten

Første ledd i den lanseringen skal være at Liliputian og Nectar dukker opp under Mobile World Congress i Barcelona, om drøye tre uker. Derfra er det forventet at produktet skal være på markedet på vårt kontinent i løpet av høsten.

Prisen for hver beholder er relativt beskjeden. 10 dollar går den for i USA, eller i underkant av 60 kroner. Selve laderen er en del dyrere. Den må du ut med 299 dollar for, eller rett i underkant av 1800 kroner.

Da vi spurte om selskapet ville lage en større brenselscelle med kapasitet til å lade nettbrett eller bærbare PC-er var svaret et kontant nei. For Liliputian Systems og Nectar dreier alt seg om å krympe brenselscellen videre, og de jobber allerede med et produkt som skal være enda mer kompakt enn det vi fikk se.

I videoen under kan du se styreleder Ken Lazarus, i Liliputian Systems, som forteller litt om planen videre, og hvordan systemet virker.

Les også: To ukers mobilbruk med superbatteri (2011)

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen