Bransjen vil ha 2 års reklamasjonstid

Forbrukerombudet har flere ganger fastslått at mobiltelefoner skal ha en levetid på fem år, og går dermed ut mot både produsenter og bransjen forøvrig som mener levetiden er begrenset til to år.

Elektronikkbransjen går allikevel fortsatt inn for at reklamasjonstiden for mobiltelefoner skal være to år, og at mobiler ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Slitasje
Mens stereoanlegg, datamaskiner og annet elektronisk utstyr som regel plasseres trygt og godt i stua eller på kontoret, er mobiltelefonen med oss overalt. I tillegg til at mobilene har blitt langt mer avanserte, har vi blitt mer avhengige av dem, og drasser de med oss i vesker, bukselommer og behandler dem mindre forsiktig enn en del andre elektroniske produkter.

Det bør derfor heller ikke komme overraskende på forbrukere at mobiltelefoner blir utsatt for store ytre påvirkninger og slitasje.

Elektronikkbransjen skriver i en pressemelding at mobiltelefonens praktiske levetid må sees i sammenheng med dette.

Støtter produsentene
Tidligere denne måneden gikk selskapet Forbrukerforsikring hardt ut mot Nokia, og mente de bryter norsk lov ved å hevde at reklamasjonstiden er på to år.

Elektronikkbransjen støtter derimot produsentenes syn ut fra det som er formet i deres egenutarbeidete mobilvettregler.

- Vi mangler fortsatt en avgjørelse i høyere retts instanser på en slik sak. Inntil det foreligger vil vi holde oss til det som er satt opp i Mobilvettreglene, sier administrerende direktør i Elektronikkbransjen Synnøve Bjørke.

Her kan du se Elektronikkbransjens mobilvettregler.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen