– Bli som Google og Facebook – eller bli borte

Futurist tror alle teleoperatører vil bli tvunget til å herme etter disse kjempene.

Inntil for få år siden var det et enkelt og behagelig liv å være teleoperatør. Så lenge du hadde infrastruktur, handlet det kun om å tilby enkle tjenester som tale og SMS.

Gerd Leonhard.
Futurist Gerd Leonhard tegner opp en dyster fremtid for de tradisjonelle teleselskapene under årets Telecruise.

– Nå er det slutt på den forretningen. Det finnes uendelige muligheter for å tilby ekstra verdi for brukerne, sier Gerd Leonhard.

Han mener at de teleselskapene som skal overleve må gå oppover i verdikjeden, og koble sammen infrastrukturen med tjenester i form av innholdspakker, betalingsløsninger, e-helse eller telekonferanse. 

– Om ti år vil det ikke være mobiloperatører igjen som ikke har sin egen plattform. Det finnes så mange muligheter, sier Leonhard.

Må bli plattform-operatører

I hans øyne er det nettopp det nettgigantene som Google og Facebook tilbyr. Google har ifølge Leonhard over 100 produkter på sin plattform, som styrker hverandre, og sørger for å gi Googles tjenester langt høyere verdi enn en enkelttjeneste.

Han sammenligner også med hvordan aviser som New York Times har skapt verdi for leseren gjennom å pakke sammen et unikt produkt. Et produkt som har langt høyere verdi enn å abonnere på enkelte gode journalister.

– Teleselskapene må bli en slik plattform for tjenester, men de forstår fortsatt ikke forretningen, de forstår ikke annonsemarkedet og de forstår ikke de sosiale teknologiene. Men de må lære seg å forstå dem for å bli virkelige konvergente selskaper. Jeg kaller det for telemedia-selskaper, sier Leonhard.

Kort tid å gjøre det på

Han mener mobilselskapene kun har tre til fem år på seg å bli en plattformoperatør. Og at fastnettoperatørene neppe har noen fremtid uten å bli en mobiloperatør.

Alternativet er at andre aktører i den globale økosystemet kommer og tar stadig større deler av kaka. Til slutt vil det ikke en gang være kakesmuler igjen til operatørene som sov i timen. De vil selv være spist av andre.

– Telebransjen bør lære av musikkbransjen; en kan bare kontrollere kundene for en kort periode, sier Leonhard og skisserer en fremtid der konkurranse og regulering vil gjøre det umulig å være en ren infrastrukturoperatør.

Om en drøy uke stiller Leonhard på Telecruise. Se programmet for årets Telecruise, eller meld deg på, for å få vite mer om mulighetene han ser for seg for teleselskapene i tiden fremover.

På forrige Telecruise fikk vi høre at økt nettrafikk ikke er et problem:
NTNU-forsker mente operatørene har diktet opp hele problemet »

Artikkelen ble opprinnelig publisert på vårt søsternettsted, Inside Telecom. Telecruise arangeres av Mediehuset Tek, som eier Hardware.no.

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen