Ble svindlet for 30 000

Arnt og Gro Elin fra Oslo kom nylig hjem fra ferietur i Frankrike. Regningen på ferien ble langt større enn forventet. Ifølge bankutskriften hadde de nemlig brukt 30 000 kroner i Mexico.

Festet vilt i Mexico
Arnt og Gro Elin har på sin side aldri vært i Mexico. Llu svindlere har etter all sannsynlighet kopiert bankkortene deres og hatt en heftig fest på deres regning.

- Jeg fikk en oppringning fra Postbanken hvor de hadde lagt merke til at jeg hadde gjort flere uttak i Mexico. Jeg gikk da inn i nettbanken og så at det hadde blitt gjort ti uttak i Cancun på kort tid. Tilsammen dreide det seg om litt over 20 000 kroner, forteller Gro Elin til Teknofil.


Partneren hennes Arnte gikk senere på dagen inn i sin egen nettbank og så at også der var det gjort flere uttak i feriebyen Cancun. Da ingen av de noen gang har vært i Mexico var det tydelig at noen hadde levd godt på deres regning. Til sammen dreide det seg om et beløp på cirka 30 000 kroner.

- Noen har tydeligvis hatt seg en real fest, sier Gro Elin.

Kopiert i Frankrike
Paret har begge vært opptatt på forskjellige kanter i sommer, men tok en ferietur til Frankrike sammen for noen uker siden. Høyst sannsynlig er det her frekke svindlere har klart å få tilgang til deres bankkort.

- Sannsynligvis er kortene våre blitt kopiert ved bruk i en minibank eller betalingsterminal. Ifølge banken har det så trolig blitt solgt videre til noen mexicanere eller franskmenn som skulle på ferie til Mexico, forteller Gro Elin.


Ifølge banken vil både Gro Elin og Arnt få tilbakebetalt pengene som er blitt stjålet, men Gro Elin unner likevel ingen en lignende opplevelse.

- Det å se uttakene i nettbanken var en veldig ubehaglig opplevelse. Det var som en innvasjon i mitt privatliv og jeg fikk en umiddelbar følelse av panikk av å se at alle pengene var forsvunnet, forteller Gro Elin.

Lever på luft og kjærlighet
Det er spesielt kjedelig at begge to ble svindlet samtidig. Dette har medført at paret for tiden er bankerott.

- Akkurat nå lever vi på luft, kjærlighet og gode venner, men vi har tydelig lært at det ikke lønner seg å ha alle pengene på ett enkelt kort, sier Gro Elin.


Hun legger samtidig til at dette er noe hun egentlig praktiserer til vanlig, men hadde syndet mot dette i sommer.

Ikke alene
Arnt og Gro Elin er langt fra alene om å bli svindlet på denne måten. Ifølge EDB forsvinner det store beløp ut fra norske bankkort årlig på denne måten.

- I 2008 ble norske kortbrukere svindlet for tilsammen 200 millioner kroner. Vi ser en dobling av dette årlig som tilsier at i 2010 vil vi bli svindlet for en milliard kroner om veksten fortsetter slik den gjør nå, forteller informasjonssjef Asbjørn Hønsvall i EDBs Bank- og finansseksjon til Teknofil.


Ifølge han blir kortsvindlerne stadig frekkere og finner stadig nye metoder for å lure kortbrukere. Spesielt merker EDB at sommertiden skaper hett marked for svindlere.

- Det meste av kortsvindelen av nordmenn skjer helt klart når de er på ferie i utlandet. 80 prosent av svindelen skjer her og som oftest merker en det ikke før en kommer hjem fra ferie. Det tar jo en stund fra kortet kopieres til det tas i bruk, påpeker Hønsvall.

Sperr kortet for svindlere
EDB har samtidig kommet med en ny løsning for at du kan unngå slik svindel. Deres nye løsning går ut på at du enkelt skal kunne sperre kortet ditt for bruk i land du vet du ikke skal reise til.

- Vi lanserer nå en ny tjeneste til norske banker. Denne fungerer slik at kundene enkelt kan gå inn i sin nettbank og ved enkle tastetrykk kan de velge hvilke regioner i verden de ikke vil at kortet skal kunne benyttes. I dette tilfellet kunne en for eksempel sperret kortet for bruk i hele Amerika, fortelle Hønsvall.


Foreløpig er det kun Handelsbanken som har fått på plass den nye tjenesten, men Hønsvall regner med at den snart også kommer på plass i andre norske nettbanker.

Hjelper den nye chippen?
Hønsvall påpeker samtidig at dette slett ikke er det eneste tiltaket for å stanse kortsvindel. Noen synlig og andre som ikke syns like godt.

- Svindlerne finner stadig nye metoder, men samtidig utvikler vi også nye tiltak for å sette en stopper for dette. Blant annet har vi sanntidsovervåkning av kortbruken som snapper opp mistenkelige transaksjoner. Når dette skjer tar vi kontakt med banken til kortinnehaveren, forteller han.

Hønsvall påpeker samtidig at kort med ny chip gir brukeren en bedre sikkerhet.

- Disse kortene gir brukerne en langt større sikkerhet, forteller Hønsvall.

Det hjalp ikke Arnt og Gro Elin. Begge har kort av den nye typen likevel har tydeligvis svindlerne lært seg også å kopiere disse. Ifølge Hønvall skal det ikke være kjent at chipen på slike kort har blitt kopiert og det skal heller ikke være mulig å bruke kort med chip på terminaler som krever slik chip. Det er likevel tydelig at magnetstripen på Arnt og Gro Elin sine kort har blitt scimmet og blitt flittig brukt i Mexico.

- Det er synd at ikke alle land er oppdatert på utviklingen innen bankkort, påpeker Gro Elin.


Frykter for neste ferietur
Paret planlegger en ny ferietur i august og de håper bankene deres rekker å tilbakeføre tapet innen den tid. Hvis ikke vil sommeren måtte nytes med norsk regn.

- Banken regnet med dette skulle gå bra, men denne gangen skal vi helt klart være mer forsiktig å ikke stole blindt på løftene om sikkerheten i chippen. Kanskje vi skal ta ut euro for hele turen før vi setter oss på flyet, sier Gro Elin til slutt med en latter. Å gå rundt med store summer i lomma er noe hun ikke ønsker. Men hun vil utvilsomt ta noen forhåndsregler på neste ferietur.

Å ta i bruk EDBs nye sperrefunksjon så snart den kommer på plass hos Postbanken er hun i hvert fall sikker på. En slik funksjon ville spart henne for mye bryderi bedyrer hun.

Slik unngår du svindel
Her er tipsene for at du selv skal sikres mot kortsvindel:

- Ikke notér PIN-koden, og unngå å "kamuflere" koden i notatbøker eller annet

- Skjul inntasting av PIN-koder.

- PIN-kode skal kun benyttes i minibanker og i betalingsterminaler, aldri på Internett eller via e-post.

- Ikke slipp kortet av syne.

- Hvis du har problemer ved minibankuttak må du aldri ta imot hjelp fra fremmede..

- Se etter om minibanker eller betalingsterminaler er synlig modifisert.

- Sjekk regningen før du signerer.

- Oppbevar en kopi av regningen for senere kontroll.

- Reklamer så snart som mulig dersom kontoen er feil belastet.

- Sperr mistet/stjålet kort så fort som mulig - også hvis det slukes i minibank.

- Bruk Regionsperre og sperr kortet for bruk i de deler av verden du ikke oppholder deg.

- Ta kontakt med banken med det samme du oppdager mistenkelige transaksjoner.

Kilde: EDB/Handelsbanken

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen