Bilrobot besto førerprøven

Robotstyrte biler er ikke helt nytt, men nytt er det at robotene nå takler stadig mer utfordrende trafikk.

De fremste utviklerne på området får årlig teste ut sine bilroboter i et populært førerløst bilrace.

Før årets løp, The Urban Grand Challenge som arrangeres den 3. november, må imidlertid alle de 53 påmeldte robotene bestå en kvalifiseringsprøve.

Populær kandidat
En av favorittene, Volkswagen-roboten Junior, besto ifølge Cnet sin førerprøve på en parkeringsplass i Stanford i California i går.

Bilroboten er bygget av et team ved Stanford University, og har blitt en populær aktør siden den vant The DARPA Grand Challenge i 2005. Med Google, Intel og Red Bull som hovedsponsorer, er det stor oppmerksomhet rundt kandidaten.

En stor mengde tilskuere var møtt opp for å se Juniors 2,5 timers lange kvalifiseringstest i går. Junior måtte demonstrere grunnleggende kjøreferdigheter, som å navigere i veikryss med annen trafikk, ta en u-sving og kjøre forbi en annen bil.

Junior mestret nesten alle prøvelsene, men den slet med forbikjøringen.

For vanlige folk

De fleste av forskerne som i dag jobber med å utvikle bilroboter, sikter seg mot bruk i det militære.

Stanfords team fokuserer derimot på roboter for vanlige forbrukere. De tror man kan redusere de høye dødstallene i trafikken ved å utvikle automatiske sikkerhetsfunksjoner til bilene.

Det er likevel lenge til man vil kunne forvente å finne bilroboter på veiene. Utviklerne selv spår at det nok kan være snakk om 25 år til.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen