Refleksjon

BIFF – Dag 1

Riktignok startet Bergens filmatiske høydepunkt på allerede på onsdag, men det var først i går - torsdag - at vi kunne bade i filmperler fra tidlig dag til sen kveld. Med et bugnende program bestående av 120 forskjellige filmer og over 300 visninger var det ingen tvil om at dette er noe Kulturo.no skal få med seg.

Blant flere årsaktuelle temaer som "Apollo" og "Irak/Vietnam", og gjengangere som "Cinema Extraordinaire", "Førpremierer" og "Dokumentar", kan BIFF i år skilte med alt fra møte med det siste menneske til å sette sine ben på månen til debatt rundt digital distribusjon. Men debatter, filmfester og andre spennende happenings stiller selvsagt i skyggen av det som til syvende og sist festivalen dreier seg om, filmer og atter flere filmer. Å baske seg dagen lang i drivende historier, makeløst skuespill, etablerte og ferske regissører utgjør en givende stund i kinosetet.

Cronenberg - Eastern Promises

Se trailer til "Eastern Promises".

Mafioso Viggo Mortensen.
Mafioso Viggo Mortensen.

Første film ut for dagen ble "Eastern Promises", siste film i rekken fra tidligere "Body horror"-mester David Cronenberg. En regissør som tidligere balanserte langt ute har nå trukket nærmere den typiske hollywoodske historie, men viser at han også mestrer dens utfordringer. "Eastern Promises" kan trekke navn som Viggo Mortensen (Ringenes Herre, A History of Violence) og Naomi Watts ("King Kong", "Inland Empire") opp av hatten, og er en god historie, med en bra regi og høyst kvalifisert skuespill. Noen klassiker ble det aldri, og det er filmatisk et godt stykke unna noen av hans tidligere verk som "Scanners" eller den absurde "Naked Lunch". Dog har filmen god historie som attpåtil har kanskje en av tidenes beste voldsscener festet til film, med en naken Viggo Mortensen – for de som måtte finne det interessant. Les hele anmeldelsen av "Eastern Promises", og se hvorfor den lander på karakterne 7/10.

Roy Andersson - Du Levande

Du Levande er en spesiell film.
Du Levande er en spesiell film.

Det var ikke måte på kritiker-ros han stakk av med for sin "Sånger från andra våningen", deriblant jury-prisen i Cannes 2001. Nå er Roy Andersson, den svenske regissøren med bare 9 filmer på CV-en spredd over hele 40 år, tilbake med sin "Du Levande" - en film bygget over samme lest som sist. Hva man skal skrive om slike filmer er ikke greit å si. "Du Levande" er blottet for historie, karakterene er uviktige og noe budskap kommer heller ikke klart frem. Den er en kollasje kortfilmer med en felles tematikk og fargebruk. I en og en halv time fører Roy oss rundt fra scene til scene hvor det er lite til ingen sammenheng utover de bleke lyse fargene, det faktum at samtlige karakterer er svært originale og enda blekere i ansiktet enn selve filmen, og at ingen av dere som leser dette ville kalt disse karakteren normale.

Men etterhvert som absurde scener på rekke og rad treffer oss får vi en følelse av at dette kanskje både er en advarsel om dagens materialistiske samfunn og statusjag. Samtidig er det kanskje et budskap om at faktisk så har vi det ganske så fint og at gresset mest sannsynlig ikke er grønnere på den andre siden. Men uansett hva motivet med denne filmen er, så er det neppe at den skal overanalyseres. Selv om filmen blir langdryg får man flere situasjoner som oser av glimrende og absurd svart humor. Særlig i første halvdel satt latteren løst i salen. Problemene for "Du Levande" er at den er omtrent 20-30 minutter for lang, og at Roy Andersson er litt for uklar på hva han ønsker vi skal sitte igjen med. Hva er motivet?

Simón Bross - Dårlige Vaner

En estetisk nytelse
En estetisk nytelse

Dagens høydepunkt ble spillefilmdebuten til Mexicos regissør Simón Bross, med filmen "Dårlige Vaner" - eller "Malos hábitos" som den egentlig heter. "Dårlige Vaner" forteller historien om en paradoksal familie hvor moren lider av spisevegring, datteren av overspising og en far som etterhvert ledes ut i et forhold til en student som deler hans glede for kulinariske utskeielser – gjerne i sex-akten. Det er en sterkt motsetning til hans kone, som etterhvert blir så tynn at utstikkende bein ødelegger all nytelse. Men det er ikke som god historie "Dårlige Vaner" først og fremst utmerker seg, derimot er den en estetisk nytelse å se takket være en helstøpt regi som presser gåsehuden til å ikke legge seg før lenge etter salen er forlatt.

Spisevegring og fråtsing er kanskje ikke like dagsaktuelt nå som miljødebatten som opptar spalteplass. Likevel er og blir temaet viktig i vår moderne verden, og Simón skildrer begge sidene av ernæringsdebatten på én og samme tid i samme familie på en måte som virkelig gir inntrykk. Det faktum at filmen ikke har helter gjør at den ikke blir gnagende moraliserende, ære være. Temaet brukes som et kanvas hvor poesi nærmest blir malt strøk for strøk mens publikum beskuer hele prosessen. Dessverre er sjansene små for at filmen vil få norsk kinodistribusjon, og dermed vil de aller fleste nordmenn aldri få se dette eksemplet på hvor vakkert filmmediet kan være når det nærmer seg billedkunst.

Følg med på Kulturo.no og få med deg vår videre dekning av Bergens Internasjonale Filmfestival.

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen