Storbanken DNB ble nok en gang rammet av problemer onsdag kveld. Feilen lå hos oss, forteller leverandøren deres, Evry. (Bilde: Evry, DNB)

Nettbankene nede for tredje gang i sommer

DNB beklager feilen, som nok en gang lå hos leverandøren Evry.

Onsdag fikk norske bankkunder nok en gang problemer med å gjøre opp for seg. Flere banker rapporterte om nedetid både for sine nettbankløsninger og minibanker, og flere måtte i går svinge signaturpennen når de sveipet kortet butikkenes betalingsterminaler. Grunnen til problemene var systemsvikt hos bankenes nett- og tjenesteleverandør, Evry.

– Ikke funnet årsaken enda

Kommunikasjonsdirektør hos Evry, Geir Remman, kan overfor Hardware.no bekrefte gårsdagens problemer. Ifølge ham skyldtes det hele en nettverksfeil hos selskapet, noe som tok dem i overkant av en time å få orden på. 

– Selv om gårsdagens feil er utbedret har vi ikke ikke lyktes i å finne rotårsaken til den enda, forteller Remman når vi tar kontakt torsdag ettermiddag.

Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry.
Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry.Foto: Evry

Han forklarer at selskapet på generell basis setter alle kluter til for å utbedre feil, før de så setter seg ned for å lokalisere årsaken til dem når problemer oppstår.

– Det er altså for tidlig å vite hva som gikk galt i går, fortsetter Remman, som understreker at det kan være mange årsaker til feilen.

– Både maskin- og programvarefeil, endring eller oppdatering av systemer hos oss selv eller leverandører kan være kilden. Vi er en del av en større verdikjede, og bruker typisk et par dager på å identifisere årsaken til problemer som de vi opplevde i går.

– Vi monitorerer systemene våre hele tiden, og straks disse varsler om avvik setter vi i gang med å finne ut hva som har skjedd. Selv om det ikke er med på å avdekke årsaken, kan vi for eksempel foreta en full omstart av systemene våre, feilsøke kommunikasjonslinjene våre ut og inn og lignende for å få tjenestene raskt på fote igjen.

Rammet ulikt

Evry leverer tjenester og infrastruktur til flere norske banker, men gårsdagens problemer fikk et svært ulikt omfang mellom de forskjellige bankene. Grunnen til dette er ifølge Remman at selskapet leverer ulike løsninger for hver enkelt av deres kunder. 

– Vi leverer tjenester for applikasjoner og tjenester for infrastruktur, men ikke nødvendigvis begge deler til samme kunde. Gårsdagens feil rammet vår infrastruktur, og dermed ble kun banker vi leverer infrastruktur til rammet. 

DNB blant de rammede

En av Evrys mange kunder som opplevde nedetid i går er storbanken DNB.

Det bekrefter kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø, som heller ikke kjenner den nærmere årsaken til hvorfor selskapets kunder for tredje gang denne sommeren havnet i betalingsknipe.

Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB.
Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB.Foto: DNB

– Vi hadde en nettverksfeil hos vår leverandør Evry, er informasjonen Dalsbø kan formidle når Hardware.no tar kontakt.

– Problemene på nettverket førte til at nettbanken var nede og at minibankene ikke fungerte. Betalingsterminalene i butikkene lot likevel kundene våre gjennomføre betalinger, da disse gikk over i en reserveløsningsmodus. Det innebærer at transaksjoner går i ettertid og at kundene må gyldiggjøre betalingene sine med en signatur på kvitteringen, på den analoge måten, forklarer Dalsbø.

Nede for tredje gang i sommer

Dalsbø beklager overfor frustrerte kunder som også tidligere har hatt betalingsproblemer hos banken. Kun for noen uker siden opplevde nemlig selskapet massiv publisitet da de, i likhet mad flere andre store norske bedrifter, ble utsatt for et stort DDoS-angrep. Den gang opplevde kundene ustabile tjenester i flere dager.

Gårsdagens feil ble fikset raskt, og Dalsbø lover, tross de hyppige problemene så langt i sommer, at DNB gjør alt de kan for å gi kundene sine en stabil tjeneste, blant annet ved å velge Evry som sin tjenesteleverandør etter vinterens anbudskonkurranse.

– Også maskinvarefeil, hvor en harddisk gikk i stykker, har tidligere skapt problemer. Det er ingen unnskyldning, men de ulike typene problemer vi har opplevd er en forklaring på nedetiden vår, bedyrer Dalsbø.

For sluttbrukere er tekniske feil som oftest bare en plage:
Langt verre er det når kriminelle fikler med nettbanken din »

Kommentarer (22)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen