(Bilde: Håvard Fossen, Insidetelecom.no)

Netcom garanterer lave priser

– Et budskap til markedet, ikke konkurransemyndighetene, sier han.

Netcom og Tele2

De to selskapene har en rekke merkevarenavn som nå blir samlet. Netcom-sjef August Baumann sier at merkevarenavnene i utgangspunktet blir opprettholdt, men det ligger i sakens natur at det gjerne skjer endringer når litt tid har gått etter et oppkjøp. Dette er selskapenes merkevarer overfor kundene:

Netcom:

Netcom og Chess (kun privatmarkedet)

Tele2:

Tele2, One Call, Network Norway og MyCall

Netcom og Tele2

De to selskapene har en rekke merkevarenavn som nå blir samlet. Netcom-sjef August Baumann sier at merkevarenavnene i utgangspunktet blir opprettholdt, men det ligger i sakens natur at det gjerne skjer endringer når litt tid har gått etter et oppkjøp. Dette er selskapenes merkevarer overfor kundene:

Netcom:

Netcom og Chess (kun privatmarkedet)

Tele2:

Tele2, One Call, Network Norway og MyCall

Netcoms kjøp av Tele2 skal godkjennes av konkurransemyndighetene før handelen er endelig. Det skjer utover sommeren og høsten, selvsagt avhengig av om det kommer innsigelser fra konkurrenter eller forbrukerhold.

På en pressekonferanse mandag klokken 10 understreket Baumann gang på gang at han garanterer mangfold og lave priser i tillegg til å dekke 98 prosent av befolkningen i Norge med mobilt bredbånd to år før kravet fra myndighetene slår inn i 2018. Dekningskravet skal nås innen 2016.

Les også: Tele2 og OneCall selges til Netcom (mobilen.no) »

Bedre konkurranse

– Budskapet om mangfold av tilbud, lave priser og god dekning er ikke noe frieri overfor konkurransemyndighetene. Dette sier jeg for å gi et klart budskap til markedet om at konkurransesituasjonen blir bedre etter oppkjøpet, sier Baumann.

– Etter kjøpet av Tele2 får vi nå nær 41 prosent markedsandel. Det gir oss mulighet til å gi Telenor sterkere konkurranse. Husk at Telenor har hatt over 50 prosent av mobilmarkedet i Norge stort sett hele tiden siden mobileventyret startet i 1993, sier Baumann som ønsker vekst i det norske markedet.

Når Inside Telecom antyder at Telenor og Netcom med over 90 prosent markedsandel kan benytte posisjonen til å beskytte de konfortable marginene sine, sier Baumann at det er for tidlig å snakke om marginer.

– Godt spørsmål, men vi er her for å konkurrere. Dere skal ikke være bekymret for at vi ikke skal gi Telenor konkurranse, sier han.

Billigere produksjon

Han begrunnet oppkjøpet og den økte konkurransekraften med at Netcom nå får en størrelse som gjør det billigere å produsere tjenestene.

– Det er en fenomenal vekst i mobildatabruk hos mobilkundene for tiden. Med det volumet vi nå får, vil vi kunne produsere billigere og får et rasjonale for å bygge ut mobilt bredbånd langt hurtigere enn våre opprinnelige planer, sa Baumann, og lovte samtidig også å utfordre Telenor med bedre tjenester.

Duopol?

Baumann har aldri likt begrepet «duopol» om situasjonen før Network Norway og etter hvert Tele2 kom på banen som konkurrenter av Telenor og Netcom. Den gang fikk duopolet av Telenor og Netcom skylda, i media og av andre aktører, for at prisene i mobilmarkedet i Norge holdt seg kunstig høyt. Når vi spør om vi nå har fått et nytt duopol med over 90 prosent markedsandel, er han ikke enig.

– Jeg tror det viktigste nå er at markedet er i endring. Vi har en nesten eksplosiv vekst i bruk av mobildata. Da er noe av det aller viktigste å kunne produsere billigst mulig. Til det trenger man volum. Det gjelder i mobilbransjen på samme måte som i bilindustrien. Større volumer gir lavere enhetspris. Derfor er størrelse viktig for å gi Telenor konkurranse, sier Baumann.

Lange forhandlinger

Både Netcom-sjef August Baumann og Tele2-sjef Arild Hustad forteller at det har vært lange forhandlinger. Ifølge Baumann har forhandlingene vært av og på siden februar. Det er ikke så rart, ettersom Tele2 ifølge Hustad har sett på alle muligheter etter at de ikke nådde fram i frekvensauksjonen i desember i fjor.

– Å drive mobilnett uten tilstrekkelige frekvensressurser er ikke enkelt. Vi har vurdert alle strukturelle alternativer som kjøp, leie, samarbeid og salg. Denne løsningen er uten tvil den beste for oss og brukerne, sa Hustad på pressekonferansen og ønsket Baumann lykke til når han overtar alle de dyktige medarbeiderne fra Tele2.

Utmerket løsning

Til Inside Telecom sier Hustad at det nok var litt trist at Tele2 ikke fikk de frekvensressursene de trengte i auksjonen for å skape det tredje nettet, men at når situasjonen ble som den ble, er oppkjøpet fra Teliasonera en utmerket løsning.

Hustad skal lede Tele2 Norge til sammenslåingen av selskapene er et faktum. Hva han skal gjøre etterpå har han ikke hatt tid til å tenke på, sier han, men det blir neppe en posisjon i Teliasonera i Norge.

Hva kjøper de?

Ifølge Baumann kjøper Teliasonera all virksomhet Tele2 har i Norge, inkludert merkevarer, kunder og infrastrukturen i utbyggerselskapet Mobile Norway.

– Vi kan helt klart dra nytte av kompetansen på utbygging og de basestasjonene som ikke overlapper våre. Det vil helt klart være tilfeller der vi har sammenfallende dekning, mens det andre steder vil være kompletterende infrastruktur, sier Baumann.

Når vi spør om hva situasjonen blir dersom konkurransemyndighetene krever salg av merkevarer som One Call, Network Norway eller selve det fysiske nettverket, ønsker han ikke å diskutere det.

– Nå skal vi først levere en melding til Konkurransetilsynet, så får vi ta det derfra, sier han og legger til at han ikke ser noen umiddelbar grunn til at de skulle nektes å gjennomføre sammenslåiingen.

Saken er hentet fra vår søsterpublikasjon Inside Telecom »

 

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen