Barnevennlige mobiltjenester

Statsråd Karita Bekkemellem har tidligere tatt til orde for å gjøre mobiltjenester og abonnement tryggere og mer tilpasset barn, og sammen med Forbrukerombudet samlet hun nylig telebransjen og en rekke organisasjoner til dialog om nettopp barn og mobilbruk.

Målet er ifølge en pressemelding å unngå at barn mottar grovt pornografisk og støtende innhold til mobilen sin, og å gjøre tjenestemarkedet mer oversiktlig for både foreldre og barn.

Bransjens ansvar
Barn kan ikke forventes å klare å holde seg oppdatert verken på pris eller vilkår på tjenestene de bestiller. Er de uheldige kan de også bestille innhold de slett ikke burde hatt på mobilen sin, som pornografiske bilder.

Bekkemellem og Forbrukerombud Bjørn Erik Thon ønsker felles retningslinjer som skal gjelde for hele bransjen.

Det bransjen allerede ser ut til å ha blitt enige om er at barn ikke kan orientere seg selv, og at de derfor må finne og legge opp til løsninger hvor foreldre bedre kan kontrollere barnas mobilbruk.

Noen konkrete spilleregler foreligger ikke, men vil trolig dukke opp i kjølvannet av rundborddialogen og videre samtaler mellom statsråden, Forbrukerombudet og en samlet telebransje.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen