Test

Atter en opplevelse

Testen er utført av vår samarbeidspartner ITpro.

Utviklergruppen Obsidian har tatt på seg jobben med å lage oppfølgeren til Neverwinter Nights. De lovet å fortsette i tidligere utgiver Bioware sine fotspor, med en omfattende enspillerdel, og en flerspillerdel med de brukerverktøy og muligheter det første spillet inkluderte.

Introduksjon
Den største forandringen siden originalen er implementeringen av fullt kontrollerbare lagmedlemmer.

I Neverwinter Nights var du begrenset til såkalte leiesoldater som ikke bidro i like stor grad til historien og spillbarheten. Obsidian har forbedret dette, og interaksjonen med dine lagmedlemmer er på høyt nivå. Lagmedlemmene har sine egne motiver, vil påvirkes av dine handlinger og bidrar flott til historien i spillet.

Begynnelsen av spillet tar sted i en liten landsby kalt West Harbor, som etter en festival blir angrepet og må forsvares av deg og de lokale soldatene.

I tradisjonell rollespillstil er tempoet lavt i begynnelsen, men skrus tidsnok opp i høyt nok tempo til at timene foran datamaskinen forsvinner uten at du merker det.

Historien er av klassisk verden-må-reddes type, men på grunn av god dialog og hendelser føles den aldri repetitiv eller oppbrukt, snarere tvert i mot. Mange sideoppdrag og valgmuligheter for å drive historien framover bidrar til opplevelsen.

Sideoppdragene er også valgt fra øverste hylle, og kan til tider påvirke fortellingen og historien betraktelig, i stedet for å virke som tidsfordriv for at helten din skal sanke erfaringspoeng.

Grafikk
Det grafiske er nok det som skuffer mest ved Neverwinter Nights 2. Selv om grafikken er langt fra standarden til spill som Gothic 3 og Elder Scrolls 4, krever den fortsatt en heftig pc.

Mange av karakterene, med noen hederlige unntak, virker flate og lite detaljerte. En del av miljøene virker grå og kjedelige, og til og med storbyen Neverwinter er plaget av repetivt design.

Grafikken imponerer dog i store slag, i hvert fall når mektig magi kastes over det hele. Da framstår Neverwinter Nights 2 virkelig fargerik og levende.

Nå skal det sies at mye av designet og miljøene ser helt fantastisk ut, og selv om mye av det andre ikke er på det nivået vi kanskje bør forvente i dag, bidrar det ikke til å legge en nevneverdig demper på selve spilleopplevelsen.


Lyd
De fleste store rollespill bidrar med et fabelaktig lydbilde, og Neverwinter Nights 2 er intet unntak.

Musikken er storstilt og fremragende, med et stort spenn fra rolige melodier til mer hektiske spor. Rekkevidden holder i massevis til at du aldri blir lei, og noen av melodiene vil du finne deg selv nynne på lenge etter du har rundet spillet.

Lydeffektene er også på høyeste nivå. Stemmene til de forskjellige karakterene rundt om i verden er meget gjennomførte, og beviser hvor mye det kan bidra til å involvere deg i opplevelsen.

Spillbarhet
Neverwinter Nights 2 gir alt man forventer av et klassisk rollespill. God historie, mange valgmuligheter, store slag, dype gruver og frodige skoger, interessante karakterer og god spillbarhet.

Det er ingenting revolusjonerende med enspillerdelen; den tar en velbrukt formel og optimaliserer den med alt av de små og store detaljer man forventer fra utviklere som BioWare og Obsidian.

Selv den mest klisjéfulle historie kan virke underholdende om den er støttet opp av gode karakterer, spennende dialog og valgmuligheter.

Noe BioWare har perfeksjonert i sine spill er måten hovedrollen er involvert i det store bildet til historien. Obsidian har merket seg dette, og også i Neverwinter Nights 2 er det elementer som gjør at du som spiller føler deg mer knyttet og involvert i hendelsene rundt deg, i motsetning til følelsen av at du bare er på et tilfeldig oppdrag for å redde verden.

Det er ikke noen tvil om at Neverwinter Nights 2 er et rollespill for entusiaster som kan bruke timevis på selve skapningen av en figur før vi engang har startet spillingen.

Spillet er basert på Dungeons and Dragons 3.5 regelsettet, og lar deg velge mellom 16 raser, 12 baseklasser, 17 prestisjeklasser og i tillegg et tilsynelatende uendelig spenn av ferdigheter og egenskaper.

Hver gang du når et høyere nivå kan du bruke lang tid på å perfeksjonere karakteren din akkurat som du vil ha den. De samme valgene er også tilstedet for dine kompanjonger. Spillet har også muligheten til å automatisk velge ferdigheter og egenskaper for deg (for de som ikke ønsker å sette seg inn i alt), men hvor morsomt er egentlig det?

Til tross for alle valgmulighetene er det vanskelig å sette seg i en posisjon der spillet blir for vanskelig. Til tider kan det føles altfor enkelt, og erfarne rollespillere anbefales å spille på den høyeste vanskelighetsgraden.

Som seg hør og bør inneholder spillet mange, mange våpen og utstyr som du finner i løpet av reisen. Lite er mer tilfredsstillende enn å knerte en vanskelig motstander for så å bli belønnet med et mektig sverd eller rustning.

Dessverre kan det nesten bli for mye. Når du har utstyr fordelt over 10 personer, kan det til tider bli en vel treg og lite vennlig prosess med å fordele alt utstyret blant de karakterene du velger å ha i gruppen din.

Det er heller ingen mulighet for å automatisk sortere all utstyret du har i henhold til styrke eller hvor mye du har bruk for det.

Kampsystemet er akseptabelt gjennomført. Alt av egenskaper er kjapt tilgjengelig, og holder flyten og oversikten godt ved like i selv de største slag. Det er en enkel prosess å skifte mellom de forskjellige karakterene i gruppen for å gi de ordrer og kommandoer.

Det er når du må la dine venner klare seg selv det oppstår problemer. Den kunstige intelligensen er ikke alltid imponerende.

Noe av det kuleste i Neverwinter Nights 2 er muligheten for å ta over et eget, personlig slott. Her kan du trene leiesoldater, beskatte innbyggerne, hyre kjøpmenn for å importere og eksportere varer, styrke områdene rundt og mye mer. Det beste er at dette ikke bare er en gimmick, men viktig for hvordan du takler hovedplottet.

I motsetning til Gothic 3 er det ikke mange bugs og feil å rapportere om.


Multiplayer
Flerspillermulighetene til Neverwinter Nights bidro til å skape et stort miljø av brukere som laget egne kart og eventyr.

Med brukervennlige og omfattende verktøy kan selv den mest uerfarne spiller skape noe eget. Dette bidro til et samhold og opplevelse av rollespilling i et flerspillermiljø som spill som World of Warcraft bare kan drømme om.

Obsidian har alltid vært klar over hvor viktig dette var for det første spillet og har implementert det samme i oppfølgeren.

Selv om vi nok må vente en tid før de virkelig gode brukerskapte opplevelsene kommer, er det ingen tvil om at potensialet er like stort som i Neverwinter Nights.

Du har også muligheten til å spille gjennom enspillerdelen med venner.


Konklusjon

Ønsker du et omfattende spill som bidrar til timevis med underholdning både alene og med venner, er Neverwinter Nights 2 et klart valg.

Obsidian har igjen skapt et meget godt rollespill som står fram som et av de beste i 2006.

Verktøyene tilgjengelig for å skape egne historier og eventyr gir spillet nesten en uendelig livslengde. Det gir ikke mye for seg å diskutere hva som er best av dette, Gothic 3 og Elder Scrolls 4, da de alle er fremragende spill med egne styrker og svakheter.

Vi rollespillentusiaster kan bare være glad for at vi får nyte spill på så høyt nivå som disse.
Neverwinter Nights 2 når dessverre ikke opp til toppkarakteren grunnet et til tider klumsete kamp- og utstyrssystem, og en noe skuffende grafikk. Men for hver frustrasjon opplever du hundre øyeblikk av ren og skjær spilleglede.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen