ATI ut mot anmeldere


(Bilde: ATI)

ATI sier at den velkjente praksisen med å jakte på kortene med høyest mulig antall bilder i sekundet (FPS) er skadelig for bransjen, ettersom produsentene dermed blir "tvunget" til å optimalisere kortene sine for en håndfull spill.

Hvis grafikkort ikke har et høyt antall FPS i UT2k3, for eksempel, vil det få dårlige anmeldelser og tilsvarende dårlig salg, sier ATI. Dermed går optimalisering for noen få spill på bekostning av både bildekvalitet og ytelse i alle de andre spillene som ikke brukes av anmeldere.

Spesielt fremhever ATI at spillet Quake III, som er nesten 4 år gammelt, fortsatt brukes i nær halvparten av alle anmeldelser. I tillegg brukes samme innebygde benchmark-sekvensen i nær sagt alle tester, som på mange måter forteller grafikkortprodusentene nøyaktig hvilke rutiner som må fungere best.

"Noen produsenter", fortsetter ATI med klar adresse til NVIDIA, blir fristet av dette til å ofre bildekvalitet for å få flere bilder per sekund, som resulterer i bedre anmeldelser.

Løsningen i følge ATI-dokumentet, er å fortsette trenden med å bruke FRAPS - et program som målet ytelse fra spill uten å bruke innebygde "time demo"-er i spillene og å bruke mer varierte og nyere spill. I tillegg anbefaler ATI anmeldere å også si noe om billedkvalitet og om hva som er akseptabel ytelse i forskjellige spill. Det er ikke alltid flere bilder i sekundet kan oversettes til tilsvarende bedre kvalitet, mener selskapet.

Les hele dokumentet her (PDF).

(Kilder: ATI, Ground Zero, Beyond3D)

Kommentarer (17)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen