ATI lover NVIDIA-egenskaper


De neste ATI-kortene kan få både SLI og PS 3.0
(avbildet kort er Radeon X800 XT AIW)

Den egentlig grunnen til at ATI ikke har inkludert støtte for Pixel Shader 3.0 enda, skal ifølge X-bit labs være at de nåværende grafikkprosessorene deres ikke vil yte godt nok under PS 3.0.

Ifølge interne dokumenter skal de nåværende prosessorene deres ikke tåle noe særlig bruk av "flow control"-teknologien som ligger i PS 3.0, og har derfor gjort alt de kan for holde spillutviklere fra å bruke den.

Det har de i stor grad lykkes med, hvis vi tar utgangspunkt i de spillene som er tilgjengelig på markedet i dag.

Hittil har NVIDIA vært alene med støtten for PS 3.0. Men nå sier ATI derimot i et intervju med OC workbench at også de vil støtte PS 3.0, så snart teknologien er på plass i en rimelig mengde spill. Og det kan den være allerede innen neste generasjon ATI-brikker kommer på markedet - nemlig R500.

SLI i ATI-brikkesett?
NVIDIA er også alene om SLI - teknologien som lar to grafikkort jobbe sammen i samme maskin, og dermed nesten doble ytelsen. Ifølge ATIs PR-sjef for integrerte og mobile produkter vil NVIDIAs monopol bli kortvarig:

- Grafikkortene våre kan allerede støtte doble GPU-konfigurasjoner, sier han til OC Workbench, Vi har en strategi på plass for dobbel GPU-støtte på brikkesett-nivå, men den blir det for tidlig å diskutere nå.

(Kilder: OC workbench, X-bit labs)

Kommentarer (17)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen