(Bilde: Shutterstock)

Apples tålmodige forsøkskaniner

KOMMENTAR: Apple har gjort det igjen. Ertet på seg en gruppe av sine brukere gjennom et brått og brutalt teknologiskifte.

Tidligere har det stort sett blitt en lykkelig slutt. Er det noe håp om det nå? Det vil tiden vise.

Hva dreier dette seg om? Nei, dette dreier seg ikke om nye Macbook. Det var i forrige måned.

Les mer: MacBook-overraskelse før Apple Watch-lanseringen » (Cw.no)

Nå, i april, handler det om bilder. Om bildebehandling. Altså om programvare.

Apple har i mange år hatt to sentrale programmer for bildebehandling. Viktig programvare når vi alle drukner i flommen av digitale fotografier og må få orden i kaoset.

Det ene programmet er Iphoto, gratisprogram som har fulgt med alle nye Mac-er.

Det andre er Aperture. Navnet indikerer at dette er programvare for dem som kan en del om fotografering.

Da Aperture kom, ble det markedsført mot profesjonelle fotografer. Men det har kanskje møtt sterkere konkurranse fra Adobe-kombinasjonen Photoshop (for bildebehandling) og Lightroom (for bildeadministrering) enn Apple ventet.

Mange Mac-brukere sitter med store bildesamlinger i Iphoto og Aperture. Selv har jeg 40.000 bilder i min private Aperture-bildesamling på 500 gigabyte, samt mange tusen jobb-bilder i et Lightroom-arkiv.

Drar på årene

Problemet er at de to Apple-fotoprogrammene er begynt å dra på årene. De er basert på kode med røtter tilbake til slutten av forrige århundre. Iphoto kom i 2002 og Aperture i 2005, men var påbegynt tidligere.

Det er sikkert ikke lett å tilpasse programmene til en ny tid som er så endret med alle sine skyløsninger at selv Steve Jobs knapt rakk å tenke gjennom alle konsekvensene før han døde.

Egentlig høres det ikke vanskelig ut å få et program til å lagre filer både lokalt og i et lagringssystem som nås via internett – «i skyen».

Men her dreier tilpasningene seg også om forskjellige typer enheter – pc, nettbrett og mobil – og to operativsystemer – OS X og IOS. Det tilstrebes et mest mulig likt brukergrensesnitt på tvers av svært ulike enheter. På en mobil som styres med fingrene må alt være mye enklere enn på en pc med stor skjerm og mulighet for mer presis manøvrering. 

Dilemmaet er ikke unikt for Apple. Skjellsordene haglet mot Microsoft da brukergrensesnittet for Windows Phone dukket opp på Windows-pc-ene og én app fylte hele 27-tommersskjermen. Windows-brukerne ville ha tilbake vinduene sine, og det får de.

Med blanke ark

Et annet problem er at alt skal synkroniseres med mange valgmuligheter. Det blir komplekst, og da kan det hende det er bedre å begynne på nytt, med blanke ark.

Det er det Apple har gjort nå. De har lagt ned både Iphoto og Aperture, vel å merke med ett års forvarsel, og erstattet begge to med ett program, Photos på engelsk eller rett og slett Bilder på norsk. (Håpløst navn, forresten, hvis du vil søke på Google etter tips om Bilder…)

Nå er det altså brukernes mest kjære og personlige data det dreier seg om. Bildene. Bildesamlingene.

Blant problemstillingene er hvem som skal prioriteres mest når man skal erstatte et forbruker- og et proff-program med ett nytt, felles program. De mange forbrukerne eller de færre, men desto mer høyrøstede kravstore? Apple valgte de første og har fått sinte fotoentusiaster og fotografer på nakken.

Krig på program-barrikadene

Apple har gjort drastiske endringer før, akkompagnert av ramaskrik. Det har også vært noen runder med krig på program-barrikadene.

Takket være tett maskinvare- og program-integrasjon lyktes det Apple å sikre seg god posisjon i video-, film- og kringkastingsmiljøer med Final Cut Pro. Så gjorde Apple drastiske endringer for å tilpasse programmet til ny teknologi. Men arbeidsflyten ble veldig annerledes. Dessuten fungerte første versjon av «nye» Final Cut Pro X elendig.

Senere er programmet «reparert» og fungerer nå utmerket, men i mellomtiden mistet Apple en del brukere.

En annen krise oppsto da Apple begynte å tilpasse sine Office-konkurrenter Pages, Numbers og Keynote – motstykkene til Word, Excel og Powerpoint – til de mye enklere mobilversjonene. Da ble det bråk igjen. Og nok en gang har det gått over takket være nye runder med forbedringer.

I harnisk

Nå er det altså brukernes mest kjære og personlige data det dreier seg om. Bildene. Bildesamlingene.

Aperture-brukerne er i harnisk. De som kommer fra Iphoto-leiren diskuterer også heftig, men der går det mer på utveksling av tips.

I buskene lurer Adobe, Corel og andre med sine alternativer for å lokke skuffede Aperture-brukere over.

Mange griper sjansen. Men det er mange som sitter på gjerdet også. Dels i villrede, men dels også med en tanke om at de kanskje bør holde seg til Aperture en stund til, i håp om at historien gjentar seg. At Apple åpner opp Bilder til samkvem med Photoshop, mens bildebasen ligger i Bilder og fortsatt er tilgjengelig i Apples Icloud. Aller helst ser de at Apple gjeninnfører en del av de mer avanserte funksjonene over tid.

Innfører fremtiden over natten

Det er vanskelig å spå om hva Apple vil gjøre. Det er jo ikke et selskap som snakker om fremtiden, før de brått innfører den over natten.

I det hele tatt har selskapet en unik evne til å komme på kant med kundene sine og bruke dem som forsøkskaniner. For så utrolig nok å greie å lokke mange tilbake i folden.

Det siste ordet om Bilder er ikke skrevet ennå.

Adobe vil ha kloa i de misfornøyde Aperture-brukerne:
Trapper opp kampen mot Apple med ny Lightroom-versjon » (Cw.no)

Profesjonelle fotografer føler seg tvunget over på nye Bilder for OS X:
Apple stanser Aperture-utviklingen » (Cw.no)

Kommentarer (31)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen