Apple lurer kundene

Apple er mest kjent for utviklingen av datamaskiner, MP3-spillere og nå i det siste telefon. Men dette er langt fra det eneste de selger til deg. Via nettstedet Apple Store kan du kjøpe diverse tilbehør og annet utstyr. Men pass deg, Apple opererer med flere priser, og kjøpet blir fort dyrere enn du tror.

En pris for markedsføring, en for betaling
Teknofil har fått tips om at Apple Store benytter forskjellige priser på produktene de selger. En pris oppgis før du handler, derimot får du en helt annen pris når du bestiller produktet. For eksempel annonseres et futteral til Iphone 3g fra produsenten Belkin til 279 kroner. Når du bestiller legges det til frakt på 64 kroner. Sluttsummen blir da 359 kroner, men når frakten trekkes fra blir den totale sluttsummen for futteralet 295 kroner. Altså 16 kroner mer enn det varen originalt ble markedsført med.


Prisen Apple markedsfører produkter med i Apple Store er 16 kroner billigere enn det de tar betalt når frakt er trukket fra.

- Dette er ikke bra
En undersøkelse viser at dette er gjennomgående i butikken for alle varer som Apple tar betalt frakt for. Det norske Forbrukerombudet er slett ikke fornøyde.

- Dette er ikke bra. Det skal være et fokus på samsvar mellom prisen som markedsføres og prisen du betaler for. Om det er en differanse her må det gjøres oppmerksomt om dette, sier førstekonsulent ved Forbrukerombudet, Jan Berg, til Teknofil.


Du kan bli overrasket om du drar kredittkortet i Apples nettbutikk.

Forbrukerombudet har ikke tidligere fått med seg denne suspekte løsningen hos Apple Store, men bekrefter at det stadig er tjenester som markedsfører en pris som plutselig endres når varen skal handles. Ifølge markedsføringsloven er dette strengt ulovlig, det kan derimot bli vanskelig for norske kunder hos Apple Store å få igjen om de har betalt for mye.

- Det er fullt mulig å klage på markedsføringen, men for å få igjen pengene må du i verste fall ta opp saken sivilrettslig, og der dokumentere saken, opplyser Berg.

Du må klage
Han ser derimot gjerne at kunder som støter på dette problemet leverer inn klage til Forbrukerombudet. Om de skal ta denne saken med Apple må de har reelle klager fra publikum.

- Vi tar på oss noen saker ut fra tips som dette og vi har et fokus på at det skal være et samsvar mellom markedsført beløp og kjøpesum, men om vi har dokumenterte klager fra publikum gjør det saken mye enklere og det er viktig med slik dokumentasjon for videre behandling, forklarer Berg.


Du kan enkelt sende inn klage til Forbrukerombudet via nett.

Han ber derfor kunder som har opplevd å betale for mye hos Apple eller andre klage via Forbrukerombudets klageskjema på nett.

Tollkostnader?
Teknofil har kontaktet Apple angående denne saken, men de har foreløpig ikke kommet med noen kommentar. En utregning viser at dette kan dreie seg om tollkostnader, men ifølge Forbrukerombudet må i så fall dette opplyses om hvis varene sendes fra utlandet til kundene.

- Om en netthandel retter seg spesielt mot norske kunder så må det gjøres oppmerksomt på at slike tilegg vil komme oppå den markedsførte summen. Om en netthandel har norsk språk og opererer med norsk valuta, så må den også forholde seg til norsk forbrukerlov, sier Berg.

Ifølge han er dette et gjentagende problem at netthandler som sender varer fra utlandet til norske kunder ikke opplyser om dette. Det er også et av de aspektene Forbrukerrådet advarer spesielt mot i sine guider til netthandel. I dette tilfellet er det ikke snakk om store summen, men på klær og dyre varer kan slike tollkostnader fort bli svært høye. For kunden kan dette komme som en stor overraskelse da varene i utgangspunktet så billige ut.

Her kan du lese hele vår guide til hva du bør tenke på om du handler over nett
.



Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen