Bedriftsprofil Apple

Det lukkede selskapet

Mange ønsker å jobbe i vinnerbedriften, men er de klar over hva de går til?

Med gjennomført profil, lekre og innovative produkter og en karismatisk leder, etablerte Apple seg som verdens ledende IT-selskap. Apple-produktene har fått en unik markedsposisjon, og rykter om nye versjoner får markedet til å skjelve i spenning og forventning. Hemmeligholdelse og mystikk forsterker spenningen, og verdenspressen står i kø når det er nye produkter på trappene.

Studentenes ønskedrøm

Konkurransen mellom de største IT-selskapene dreier seg ikke bare om omsetning og markedsandeler, men også om å trekke til seg de lyseste og mest kompetente hodene. Også her er Apple en vinner.

I fjorårets Universum-undersøkelse basert på svarene fra nærmere 20 000 studenter på 106 av de fremste europeiske universitetene, er Apple den foretrukne arbeidsgiveren innen business. Bak seg har de Google og McKinsey. Apple er også blant de tre mest attraktive arbeidsgiverne for studenter innen ingeniørfag, IT og humaniora.

Apples futuristiske hovedkvarter understreker selskapets image.
Apples futuristiske hovedkvarter understreker selskapets image.

I konkurransen om kompetansen bruker Apple posisjonen sin for hva den er verdt. På den norske nettsiden deres leser vi at «En jobb i Apple er ikke som noen annen jobb du har hatt. Du vil bli utfordret. Du vil bli inspirert. Og du vil bli Stolt. For uansett hva jobben din er, vil du være del av noe stort.» Bak formuleringene aner vi Steve Jobs’ suggererende stil med nærmest religiøse undertoner, som har bidratt til Apple-produktenes kultstatus. Det skinner gjennom at den som er så heldig å bli ansatt tilhører de utvalgte og privilegerte.

De mest attraktive internasjonale selskapene for studentene er kjent for å kreve mye av de ansatte. Til gjengjeld gir de verdifull erfaring, og noen år hos dem er gjerne gull verdt på CVen. Her er ikke Apple noe unntak, men en rekke utsagn tyder på at den nyansatte på kjøpet må akseptere en bedriftskultur som ikke alle vil føle seg like bekvemme med.

En ring av mistillit…

Apple er nemlig kjent for sin ekstreme hemmeligholdelse, ikke bare av sin strategi og produktutvikling, men av alt som berører bedriftens indre liv. Vi har bedt Apple Norge via deres pressekontakt om kommentarer, men ingen er villig til å stille opp og snakke om arbeidsforhold og karrieremuligheter.

En forsnakkelse under lunchen er oppsigelsesgrunn, i følge ryktene.
En forsnakkelse under lunchen er oppsigelsesgrunn, i følge ryktene.

– Sjelden har et selskap, dets produkter, og dets toppleder avdøde Steve Jobs, vært så grundig vurdert. Og likevel, til så ofte å være diskutert, er Apple dårlig forstått. Produktene deres er allestedsnærværende, men informasjon om organisasjonen er mangelvare – og det er akkurat slik Apple vil ha det.

Dette sier Adam Lashinsky, sjefsredaktør i Fortune. Han har fulgt Apple som journalist i over ti år og er bokaktuell med «På innsiden av Apple – hvordan Amerikas mest beundrede og lukkete selskap egentlig fungerer».

– Alle selskaper har hemmeligheter, men forskjellen er at i Apple er alt hemmelig, kommenterer han, og tegner et bilde av Apple-organisasjonen som er både skremmende og fascinerende.

Lukketheten og hemmeligholdelsen er organisasjonens varemerke, ikke bare i forhold til konkurrenter og marked, med også internt. Vi hører om en organisasjon med lukkete dører, der ingen spør, ingen snakker om hva de jobber med, og ingen stoler på hverandre.

En del ansettelser skjer til stillinger som ikke blir forklart før den nye medarbeideren er innenfor murene, og vel innenfor må vedkommende akseptere at mange av kollegaene ikke kan fortelle hva det er de jobber med. Det er ikke noe åpenbart system i hvem som kan gå hvor, og det er visstnok heller ikke uvanlig at ansatte har tilgang til områder sjefen deres ikke har tilgang til. Utviklingsteam kan arbeide parallelt uten å kjenne til hverandres eksistens, og de kan arbeide med konkurrerende produkter.

Enhver form for lekkasje er oppsigelsesgrunn, om det så gjelder er ord for mye på soveværelset hjemme eller en antydning i lunchen. På fritiden er Apple-ingeniørene kjent for å begynne å snakke om noe annet så snart Apple blir et tema. Et internt Apple-notat som ble publisert i forbindelse med en oppsigelse i desember viser at den ansatte bør holde tungen rett i munnen på sosiale medier og helst ikke besøke dem i det hele tatt, og at grensen mellom privatliv og business er flytende.

– Apple gestapo

Veien er likevel lang til det Lashinsky hevder er interne rykter som florerer i Apple. Som at ansatte er blitt satt til i mange måneder å arbeide på prosjekter som ikke har annet formål enn å teste lojaliteten deres, og som aldri vil bli realisert. Slik kan de ikke skade selskapet om de plaprer, og kommer denne blindinformasjonen ut, er det ingen tvil hvor lekkasjen kommer fra.

Videre skal det eksistere et Worldwide Loyality Team, av enkelte ansatte kalt Apple Gestapo, som overvåker andre ansatte og rapporterer direkte til toppledelsen. Ved mistanke kan de når som helst gå inn og foreta såkalt lockdown. De ansatte må gi fra seg mobilene sine, stå ved pultene sine og stenge maskinene sine så de ikke kan kommunisere med andre. De som nekter må ta tingene sine og gå.

Ryktene forteller også om Apple-spioner på restaurantene og utestedene rundt hovedkontoret som skal ta ansatte som blir løsmunnete når de slukker tørsten etter jobben, og om tidligere politimenn som i sivil beveger seg rundt i fellesområdene på jakt etter uregelmessigheter.

Men ikke alle reagerer på å ha Storebrors øyne i nakken og fokuserer heller på den store saken. Tidligere ansatte omtaler gleden de følte ved å være en del av selskapet som lanserte de elegante produktene som alle snakket om. De følte at Apples suksess var deres suksess, og de solte seg i Apples økende berømmelse.

I motsetning til mange andre suksessbedrifter har Apple sparsomt med sosiale aktiviteter, og den ekstremt lukkede kulturen gjør det vanskelig å få innblikk i spørsmål som opprykk, karrierestige, gjennomfartstid for ansatte, frihet i stillingene og så videre. Lønnen er også midt på treet i forhold til markedet.

Steve Jobs ville sjelden diskutere lønn. Han ble en gang spurt om det var utbytterikt og moro å jobbe i Apple. – Folk elsker det, og det er svært forskjellig fra det å ha det moro, var svaret, og han la til at han ikke visste om noen som ikke ville si at jobben i Apple var den mest tilfredsstillende opplevelsen de hadde i livet.

Kunne du tenke deg å jobbe i Apple?

Kjenner du noen som jobber eller har jobbet i Apple?

(Kilder: Universum, CNN Money, Appadvice, Apple Norge)

Kommentarer (20)

Forsiden akkurat nå

Til toppen