Apple Watch er ennå klart mest populært. (Bilde: Giuseppe Costantino/Shutterstock.com)

Apple Watch knuser fremdeles smartklokke-konkurrentene

Men totalt sett er smartklokker fremdeles ikke særlig populært blant forbrukere.

Det finnes nå mange forskjellige smartklokker å velge mellom på markedet, og mange av dem er vesentlig rimeligere enn Apples modeller. Likevel er det fremdeles få som kan konkurrere med Apple Watch. Det melder blant andre PhoneArena.

Samsung har tatt kraftig innpå Apple, men har et godt stykke igjen før de kan konkurrere med Apple Watch. Dette er Samsungs Gear 2.
Samsung har tatt kraftig innpå Apple, men har et godt stykke igjen før de kan konkurrere med Apple Watch. Dette er Samsungs Gear 2. Foto: Ivan Garcia/Shutterstock.com

Analyseselskapet Kantar Worldpanel publiserte nylig en rapport som viser at Apple Watch har en markedsandel på 33,5 prosent i USA og 31,8 prosent i de største europeiske markedene, som omfatter Storbritannia, Frankrike, Tyskland og Italia.

Tregt og lite marked

For øvrig ser det ut til at smartklokkemarkedet fremdeles vokser svært tregt. I USA er det ifølge Kantar kun 4,7 prosent av forbrukere som har skaffet seg en smartklokke, mens i de største europeiske markedene ligger tallet på beskjedne 3,2 prosent.

Dersom man utvider segmentet til også å omfatte de mer populære trenings- og aktivitetsarmbåndene ligger tallene imidlertid på 15,2 og 8,1 prosent i henholdsvis USA og Europa.

I Norge har det vært en vekst de siste årene, men heller ikke her har smarte armbånd tatt over markedet: 

– Salget av aktivitetsarmbånd har vokst 50% fra 240.000 til 360.000 enheter i 2016, mens smartklokkesalget har økt med hele 150%, fra 80.000 til 200.000 enheter, skrev Marte Ottemo fra Elektronikkbransjen i en e-post til Tek.no tidligere denne måneden.

Hun la også til at i det første halvåret av 2015 i stor grad var de under 30 som kjøpte aktivitetsarmbånd, er det nå aldersgruppen mellom 30 og 50 år som kjøper produktet.

– Også de over 50 år har kjøpt flere armbånd enn i fjor. 

Stor nedgang i salget

At smartklokkesalget går tregt kunne også markedsforskningsselskapet IDC bekrefte da de i juli la frem sin rapport for andre kvartal i år. Ifølge IDC ble det sendt ut hele 32 prosent færre smartklokker til forhandlere i andre kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor. 

Også IDCs tall tyder på Apple dominerer markedet, med en andel på hele 47 prosent i andre kvartal. Dette er likevel er kraftig nedgang fra en markedsandel på over 70 prosent i fjor. Dette skyldes hovedsakelig en markant fremgang for Samsung, som ifølge IDC har mer enn doblet sin markedsandel i løpet av det siste året, fra 7 til 16 prosent.

Smartklokker blir stadig mer estetisk innbydende: Asus' første runde modell har et ganske lekkert utseende »

Kommentarer (22)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen