(Bilde: LDprod/Shutterstock.com)

Apple Pay-kunder opplever store problemer med tjenesten

Apples mobilbetalingsløsninger går på ingen måte knirkefritt for mange brukere.

Etter at Apple dro sløret av sin mobilbetalingsteknologi Apple Pay i september i fjor har selskapet allerede inntatt en ledende posisjon på dette markedet, først og fremst drevet av en rask økning i popularitet i USA. Til tross for dette viser det seg at tjenesten er langt fra problemfri, som Bloomberg nå rapporterer.

Ifølge en omfattende undersøkelse utført av et markedsforskningsselskap ved navn Phoenix Marketing International skal så mange som to tredjedeler av Apple Pay-brukerne oppleve problemer med tjenesten når betalingen skal gjennomføres ved disken. Undersøkelsen ble utført i februar og omfattet 3000 personer.

Manglende støtte

Problemene gikk blant annet ut på at mange av butikkene som er oppgitt å ha støtte for Apple Pay-tjenesten viser seg å ikke ha denne støtten likevel. 42 prosent av dem som ble intervjuet i undersøkelsen fortalte at butikkmedarbeiderne simpelthen ikke var kjent med Apple Pay, og var heller ikke i stand til å bistå med å gjennomføre transaksjonene.

Apple introduserte sin Apple Pay-løsning med iPhone 6.
Apple introduserte sin Apple Pay-løsning med iPhone 6. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

I tillegg til dette skal 48 prosent ha sagt at det tok altfor lang tid å gjennomføre transaksjonene. Manglende støtte for Apple Pay skal for øvrig også ha blitt oppgitt som hovedproblemer med Apple Pay i en annen undersøkelse utført av markedsforskningsbyrået Citi Research. I denne samme undersøkelsen kom det frem at over 60 prosent av brukerne av Google Wallet ikke opplevde slike problemer. 

Ifølge Phoenix Marketing International medfører den manglende støtten stor uforutsigbarhet for kundene, som igjen vil kunne skade tjenestens vekst.

– De har skapt en etterspørsel, men de kan ikke møte denne. Å gjøre tjenesten vanskeligere å bruke, eller å skape usikkerhet hos kundebasen din omkring hvorvidt den kommer til å fungere, vil bare bremse utbredelsen, uttalte en representant for Phoenix Marketing International overfor Bloomberg.

Populær likevel

Til tross for de tilsynelatende problemene er begeistringen for Apple Pay imidlertid likevel stor. Ifølge Bloomberg har over 800 000 kunder i USAs nest største bank Bank of America lagt inn til sammen 1,1 millioner betalingskort i Apple Pay-tjenesten, mens den største banken JPMorgan Chase & Co også opplever solid vekst.

Totalt sett er det ennå ikke så mange steder du kan bruke Apple Pay, men tallet skal vokse kraftig. Ifølge Bloomberg uttalte Apple-sjefen Tim Cook tidligere denne måneden at det nå er 2500 bankfilialer og rundt 700 000 utsalgssteder som nå aksepterer Apple Pay.

Apple Pay fungerer som kjent bare med betalingsterminaler som er oppgradert til å støtte kontaktløse betalingskort som benytter den såkalte NFC (near field communication)-teknologien. Allerede før Apple Pay lanserte Google sin variant Google Wallet, som selskapet nå skal satse enda hardere på. I tillegg har Samsung nylig avduket sin Samsung Pay-løsning, som skiller seg fra konkurrentene ved at den kan brukes på vanlige betalingsterminaler som kun har støtte for magnetstripekort.

Det finnes mange ulike mobilbetalingsløsninger, også her i Norge: Slik vil norske selskaper at du skal betale med mobilen »

(Via Apple Insider) 

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen