Apple bruker mindre penger enn de fleste på utvikling og forskning, men tjener til gjengjeld store summer på sluttproduktene sine. (Foto: Apple, Google, Microsoft, Hardware.no)

Apple kåret til «mest Innovative selskap»

Slår Google på målstreken nok en gang.

For syvende år på rad kårer konsulentselskapet Booz & Co verdens mest innovative selskap, og nok en gang går Apple av med seieren. Dette er tredje år på rad Cupertino-selskapet kommer best ut, foran konkurrenter som Google, Samsung og Microsoft.

Apple mest effektive

Så hva skal egentlig til for å være innovativ, og hvordan har Booz & Co gått frem for å finne vinneren? I et pdf-dokument står retningslinjene dere forklart, hvor det går frem at de har sett på forholdet mellom R & D-utgifter (Research and development), altså pengene selskapet har lagt ned på forskning og utvikling av nye produkter, og hvor mye penger de senere tjente på produktene de skapte.

Foto: Booz & Co

Apple brukte 2,4 milliarder dollar på utvikling i 2011, noe som er en relativ lav sum, sammenlignet med mange andre selskaper. Faktisk er det 52 selskaper som har brukt mer enn Apple på å utvikle nye og ferske produkter. Likevel har Apple solgt flere produkter enn de aller fleste, noe som dermed skyter dem til topps på Booz & Cos liste.

Ikke bare utvikling som teller

«Nok en gang ser vi at det ikke er en korrelasjon mellom mengden penger brukt på R & D og de økonomiske resultatene. I stedet ligger fokuset på hvordan selskaper balanserer deres utviklingskostnader med andre interne ressurser, slik som personell og beslutningsprosesser», skriver Booz & Co.

At det ikke nødvendigvis lønner seg å bruke enorme mengder av totalbudsjettet sitt på utvikling kommer godt frem av listen til Booz & Co. Bare tre av de 20 selskapene som bruker mest penger på R & D, ble regnet som toppinnovatører.

De andre teknologiselskapene bak Apple var Google på andreplass, 3M (lager blant annet elektroniske kretser og skjermer) på tredjeplass, Samsung på fjerde og Microsoft på sjette.

Sammenlignet med 2010 bruker flere og flere selskaper mer penger på forsking og utvikling. Ifølge rapporten skal økningen ha vært på hele 10 prosent, opp til 603 milliarder dollar.

«Aldri før har det blitt brukt så mye penger på å gjøre ideer til kommersielle produkter og tjenester», står det i rapporten.

(Kilde: Tech Spot)

Kommentarer (174)

Forsiden akkurat nå

Til toppen