Apple-sjef Tim Cook.

Apple er verdens mest verdifulle merkevare

Topper Forbes' liste for tredje år på rad.

Apple topper for tredje år på rad økonominettstedet Forbes' liste over verdens mest verdifulle merkevarer. Det amerikanske selskapet toppet nylig også en tilsvarende liste fra Interbrands.

Ifølge Forbes har Apple en merkevareverdi på 104,3 milliarder dollar – rundt 635 milliarder kroner, som er en økning på 20 prosent sammenlignet med fjoråret. Apple er verdt nesten dobbelt så mye som den neste merkevaren på listen, som er Microsoft med en verdi på 56,7 milliarder dollar. 

– Hjertet i en god merkevare er et godt produkt. Apple er en viktig del av folks hverdagsliv, sier merkevareekspert og professor Kevin Lane Keller på Tuck School of Business i Dartmouth til Forbes.

Apple solgte 33,8 millioner iPhone-er, 14,1 millioner iPad-er og 4,6 millioner Mac-er i siste kvartal. 

På tredje plass på listen finner vi Coca-Cola, men hele topp 10-listen preges i stor grad av teknologiselskaper. 

Les også: Android troner øverst i mobilmarkedet

Her er de fem mest verdifulle merkevarene. Hele listen finner du på Forbes.com.

Plassering Merkevare Merkevareverdi
(milliarder dollar)
Endring siste år
1.  Apple 104,3 + 20 %
2. Microsoft 56,7 + 4 %
3. Coca-Cola 54,9 + 9 %
4. IBM 50,7 + 5 %
5. Google 47,3 + 26 %

(Kilde: Forbes)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen