Drake kom på scenen og skrøt hemningsløst av Connect.

Apple avslørte musikkstrømmetjeneste

Skal konkurrere med Spotify om millioner av musikkelskere.

Det har gått rykter om det helt siden Apple kjøpte Dr. Dres musikkstrømmetjeneste Beats Music i fjor. Og nå, under sin utviklerkonferanse WWDC, har Apple, som forventet, lansert sin egen musikkstrømmetjeneste og nettradiokanal, henholdsvis Apple Music og Beats One.

Med disse tjenestene går Apple rett i strupen på Spotify, Wimp og Wimps amerikanske, Jay Z-eide alter ego TIDAL. Med iTunes og iPod-en var Apple tidlig på 2000-tallet ledende innen digital musikk, men har latt seg falle bakpå de siste årene etterhvert som strømming har tatt mer og mer over for lagring.

Nå ser det altså ut som om Apple tar et skippertak for å ta igjen det tapte, og lover en musikktjeneste som er intet mindre enn revolusjonerende. At Napster var revolusjonerende for musikkindustrien i sin tid, og at torrents var det i sin tid, og at strømming har vært det nå, kan vi gå med på. Om Apple Music blir revolusjonerende er vi litt mer i tvil om, men store ord sitter gjerne løst på slike tilstelninger som WWDC.

Hele vår liveblogg fra WWDC kan du se her »

Lite nytt er kanskje godt nytt

I det store og det hele virker det ikke som Apple har funnet opp hjulet på nytt med strømmetjenesten sin. I korte trekk skal Apple Music gi deg anbefalinger fra folk som «kjenner og elsker musikk», altså litt som Wimp og Tidal gjør. De skal gi deg en platform der artister og fans kan «komme sammen», som i grunn er litt som Twitter. Det ser ut til at tilknyttede artister får egne sider der de selv kan kommunisere med fans, legge ut oppdateringer, bilder og låter, som blir litt som Facebook. Og 24/7 nettradiostasjonen Beats 1, som skal gi deg det siste av musikk, intervjuer og kultur, litt som… vel, radio,egentlig.

Apple går ikke i detalj om hvor mye musikk som kommer til å være tilgjengelig gjennom Apple Music, men at det kommer til å være «titalls millioner låter». Også usignerte musikere og artister kan legge ut sin musikk, og alt kan strømmes, eller lastes ned til «offline», slik at du kan høre på dem i appen også uten å bruke mobildata.

Drake kom på scenen og skrøt hemningsløst av Connect.
Drake kom på scenen og skrøt hemningsløst av Connect.

Koster like mye som Spotify

Apple Music lanseres sammen med iOS 8,4 i slutten av juni, og kommer til å være tilgjengelig i over 100 land. Windows- og/eller Androidbrukere som vil sjekke ut tjenesten må vente til senere på høsten. Prisen blir 10 dollar i måneden, som per nå er omtrent 80 kroner (men det er mulig de runder opp til 99,-), og i et håp om å få deg hekta gir Apple deg 3 måneder gratis, slik at du kan prøve det før du eventuelt betaler.

For 15 dollar i måneden (eller sannsynligvis omtrent 150 kroner) kan du få en familiepakke med opp til seks brukere. De som ikke vil betale for Apple Music kan fortsatt benytte seg av Beats 1 og følge favorittartistene sine via tjenesten, helt gratis.

Apple kommer sent inn på et markedet der Spotify har over 60 millioner aktive brukere, og 15 millioner abonnenter. Det som kan være elektronikkgigantens ess i ermet her er drahjelpen de får fra sine horder av iOS-brukere, som kanskje blir fristet til å teste det ut når Apple Music blir godt integrert med iOS’ nye, smarte funksjoner.

iOS 9 og de nye, smarte funksjonene kan du lese mer om her »

Kommentarer (33)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen