Annonsørene svikter Youtube

Da Google kjøpte opp Youtube i 2006 var det med utsikter om at siden skulle bli enda mer populær enn den allerede var. Siden den tid har en rekke konkurrenter kommet på banen, men Youtube har beholdt sin popularitet. Noe profitt gir siden derimot ikke.

Rettssaker og kostbar tjeneste
Google har siden de tok over Youtube møtt på store problemer. Ikke bare viser det seg vanskelig å tjene penger på en gratis tjeneste som krever enormt mye ressurser. I tilegg risikerer Google å måtte betale store summer til rettighetshavere som ikke er fornøyde med at deres videoer dukker opp titt og ofte på videosiden. Nå rømmer også annonsørene fra Googles videosatsning.

Det er spesielt frykten for søksmål som går utover Googles reklameinntekter fra nettsiden. Ifølge Times Online har Google begynt å være forsiktige med å la annonsørene slippe til på videoer hvor opphavsretten kan diskuteres. Samtidig er ikke annonsørene like interessert i å ligge ved siden av amatørvideoene som Googles brukere selv har skapt. Tall fra så langt i år viser at Google til sammen kan ende opp med å få inn 200 millioner amerikanske dollar i reklameinntekter. Dette beløpet er i følge Times Online langt under det målet selskapet har satt seg.


Amatørvideoer er ikke like attraktive for annonsørene som profesjonelle produksjoner.

Tekniske problemer
Ifølge avisen sliter Google samtidig med reklamesystemet for Youtube. Dette er også med på å gjøre siden mindre populær for annonsørenes del. Google selv vil derimot slett ikke gi opp satsningen på Youtube.

- Hos Google satser vi på eksperimentering og innovasjon. Vi tester stadig nye ideer for å skape løsninger for våre brukere, partnere og annonsører. Denne filosofien har vi også for Youtube hvor vi de siste månedene har fått erfare hva som fungerer og hva som ikke fungerer både for brukere og annonsører, opplyser en talsperson fra Google, ifølge Times Online.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen