Anmeldelse Anmeldelse: Minecraft (PC)

Velkommen til sandkassen

Minecraft er blitt et fenomen, på linje med World of Warcraft og Mario.

[Gamer.no]: Da jeg først skrev om Minecraft på Gamer.no var spillet på vei til å passere femti tusen solgte kopier. Jeg var ekstremt imponert over det tallet, for på det tidspunktet hadde ikke Minecraft fått noen som helst oppmerksomhet av de store sidene, og det var dessuten langt fra ferdig. Men jeg skjønte samtidig at Minecraft ville vokse seg langt større. Nøyaktig hvor stort hadde jeg ingen idé om, men jeg tror nok jeg ville flirt godt av deg hvis du hadde gitt meg dagens tall. For Minecraft har nå solgt over 4,3 millioner kopier, og antallet registrerte brukere begynner å nærme seg 20 millioner. Hvor mange som har en piratkopiert versjon tør jeg ikke tenke på.

Velkommen til Minecrafts blokkeverden.
Velkommen til Minecrafts blokkeverden.

Minecraft har rett og slett blitt et fenomen, på linje med navn som World of Warcraft og Mario.

Det er veldig usannsynlig at du ikke vet hva spillet dreier seg om, men for sikkerhets skyld kan vi ta en liten gjennomgang. Minecraft foregår i en enorm, dataskapt verden. I det spillet starter er det morgen, og omgivelsene dine er sannsynligvis ganske idylliske og fredelige. Kanskje du er midt i en skog, ved en elv eller på en øy i et enormt hav, og kanskje labbe det rundt en og annen sau eller ei ku i nærheten.

Men idyllen skal ikke vare. Mens solen ubønnhørlig beveger seg over himmelen kommer kvelden og natten nærmere for hvert minutt som går, og når mørket faller på kommer monstrene. Da er det en fordel om du har brukt dagen på å forberede deg, for eksempel ved å lage en trygg hule å skjule seg i, slik at du slipper å bli monstermat i løpet av din første Minecraft-natt.

En verden full av blokker

Minecrafts hovedkonsept er at verden rundt deg fritt kan manipuleres. Den er bygd opp av Lego-aktige blokker, og ved hjelp av de rette verktøyene kan du fritt plukke opp og flytte på dem slik det passer deg. Du kan også lage nye typer blokker, ved å raffinere eller kombinere ressurser du finner i spillets verden. Dermed kan du for eksempel grave underjordiske passasjer og gruver, og bruke steinen du plukker med deg underveis til å lage bygninger på overflaten.

Dataskapte miljøer.
Dataskapte miljøer.

Kun fantasien — og ressursene du har samlet inn — setter grenser for hva slags strukturer du kan lage. Noen gjør det enkelt, og lager enkle små jordhuler som de bruker som baser. Andre er ambisiøse og lager store borger og slott, som kan sees på lang avstand. Andre igjen tar helt av, og lager enorme prosjekter som tar time etter time å fullføre. Slike kan det være greit å få hjelp til, og i flerspillermodus kan spillere fra hele verden samarbeide om å lage hele byer. Å besøke en god Minecraft-server kan være en utrolig opplevelse, og det er umulig å ikke la seg imponere over hva folk får til når et spill lar dem komme sammen for å gjøre noe annet enn å skyte hverandre.

Ikke helt ferdig

Det er vanskelig å sette karakter på et spill som Minecraft. Spillet har gitt meg mye mer enn omtrent alt annet som har kommet ut i de siste årene. Jeg har brukt utallige timer i spillets blokkeverden. Jeg har utforsket dype hulesystemer, latt meg imponere av slående fjellkjeder og bygd store slott, borger og andre bygninger som aldri kommer til å bli utforsket i detalj av noen andre enn meg. Jeg har også spilt med andre, og deltatt i enorme samarbeidsprosjekter samtidig som jeg har laget mine egne personlige hjørner i verdener befolket av mange spillere.

Her kan du bygge og bo.
Her kan du bygge og bo.

Men samtidig er det langt fra ferdig, og på enkelte områder synes jeg faktisk versjon 1.0 er dårligere enn tidligere versjoner. Noen av de nye tilleggene har gjort spillet mer omstendelig å spille, i stedet for å gjøre det mer moro eller interessant. Jeg er overbevist om at dagens versjon av Minecraft bare er en versjon i en lang rekke, og at det Minecraft-spillet vi spiller om ett år til vil være ganske annerledes det vi spiller i dag. Men det er dagens versjon jeg skal sette karakter på, og da vil det være feil å ignorere innvendingene mine. Det er tross alt ikke snakk om flisespikking her, men til dels store endringer som i mine øyne bør komme for at Minecraft skal oppnå potensialet sitt.

Et usedvanlig godt spill

Men karakteren blir uansett bare symbolsk. Minecraft er, per i dag, et usedvanlig godt spill som du må få med deg. Den enkle presentasjonen og mangelen av et interessant mål å spille mot gjør at jeg ikke tør garantere at du liker det, men dersom det funker like godt for deg som det gjør for meg og millioner av andre spillere verden over, kommer du sannsynligvis ikke ut igjen fra Minecrafts verden før til våren en gang. Og selv om du ikke har sansen for Minecraft tilbyr det et verdifullt glimt av fremtiden. Konseptene Minecraft har introdusert vil nemlig være med å prege måten spill utvikles og spilles på i mange år fremover. Jeg gleder meg virkelig til å se hvor det bærer.

Dom PC: 9/10 KLASSISK

Les hele anmeldelsen av Minecraft på Gamer.no »