Anmeldelse: LEGO: Pirates of the Caribbean (PS3/X360)

LEGO-spillene begynner etter hvert å bli mange nå. Traveller's Tales hadde stor suksess med LEGO: Star Wars, og har senere servert oss samme oppskrift basert på blant annet Indiana Jones, Batman og Harry Potter. Nå skal en ny, tung merkevare i ilden: Disneys Pirates of the Caribbean. Tidligere spill basert på filmene med den karismatiske sjørøveren Jack Sparrow har ikke akkurat tatt anmeldere med storm, dermed satser man på en oppskrift som har vist seg å fungere tidligere - digitale LEGO-klosser!

Kreativ gjennomgang

Spillet er løst basert på de tre filmene som har kommet så langt, samt den nye On Stranger Tides. Hver film har ulike kapitler du spiller igjennom, og totalpakka blir ganske så fyldig. Gjenkjennelsesfaktoren er også kjærkommen om du har sett filmene, og TT Games har forsøkt å vinkle nøkkeløyeblikkene med en frisk humor. Siden ingen prater er dette stort sett basert på kroppsspråk og situasjonskomedie, noe som passer formatet bra.

Alltid godt humør.
Alltid godt humør.

Plastikkfigurer med personlighet

Det er også imponerende hvor godt man har fått frem personlighetene til de mange figurene, da først og fremst den meget eksentriske piraten Jack Sparrow. Selv om man følger en historie som drives av mellomsekvenser kan antall LEGO-figurer bli lett forvirrende. Man lesser liksom på i så stor grad at fokuset blir litt uskarpt innimellom. Paradoksalt nok er dette også en styrke for spillet, for brettene kan endre seg radikalt avhengig av hvilke figurer du har kontroll over.

LEGO: Pirates of the Caribbeans brett er nemlig sterkt knyttet opp mot figurene. Flere av oppgavene er helt avhengig at du har den riktige LEGO-figuren tilgjengelig. Eksempler her er en hund som kan grave, en fyr som kan komme seg gjennom trange ganger, eller en som kan sprenge visse objekter bort, for så å åpne nye muligheter. Det er ikke alle disse som brukes ved første gjennomspilling, men for perfeksjonistene blir det jo aktuelt å spille gjennom flere ganger for å klare spillet 100 prosent.

Moro med benbur.
Moro med benbur.

Noenlunde friskt

Jeg forstår at det begynner å bli utfordrende for Traveller's Tales å lage lisensspill basert på LEGO-konseptet, og det merkes stedvis i LEGO: Pirates of the Caribbean. Vi har sett en god del av innholdet flere ganger tidligere. Likevel makter spillet å holde seg så noenlunde friskt. Gåteløsningen er mer fornøyelig, mer omfattende og kommer med hyppigere mellomrom. Det har blitt mer utfordrende å klare brettene i historiedelen enn tidligere.

Solid grafikk og lyd

Videre er dybden for perfeksjonistene god, her har du masse ekstrainnhold du kan kose deg med om du bruker alle figurene og utforsker skikkelig når du spiller gjennom brett for andre og tredje gang. Alt er svøpt i teknisk solid grafikk og omhyllet av et lydbilde som fremhever Jack Sparrow og vennene hans på en flott måte. Så er det bare å håpe på at Johnny Depp gjør en like god figur i den neste filmen, som er rett rundt hjørnet.

Dom PS3: 7/10 GODT

Les hele anmeldelsen av LEGO: Pirates of the Caribbean på Gamer.no