Anmeldelse: Killzone 3

Killzone og jeg har ikke vært så gode venner opp gjennom årene, og jeg har flere ganger gått inn i meg selv for å prøve å finne ut hvorfor noen liker serien og universet så mye bedre enn meg. Killzone 2 bar preg av å være et lite engasjerende fremtidsrettet spill som praktisk talt ikke løftet på en finger for å ta sjangeren noe videre. Det var pompøst uten å by på seg selv, actionspekket uten å underholde spesielt mye – kort og godt et teknisk fremragende spill som falt utenfor det gode selskap på grunn av at det rett og slett ikke var så morsomt som sine konkurrenter.

Det er lite som gleder meg mer enn å se at en god del av kjerneproblemene i Killzone 2 har blitt adressert i oppfølgeren. Dette viser at spillstudioene, til tross for at de forteller «how excited» de er med en gang de ser den oransje notisblokka di, gjennomgår indrejustis og en selvransakelsesprosess på hvordan de kan bli bedre. Alle utviklere som bryr seg om å skape noe, vil at alle skal like det – dette gjelder i høyeste grad også for nederlandske Guerilla Games.

Kraftig narrativ oppgradering

Killzone 3 starter på planeten Helghan akkurat der Killzone 2 sluttet. Etter at ISA-soldatene med Sev i spissen har nedkjempet Radec og Helghastenes åndelige leder og diktator, Visari, havner de nå i klem mellom ulike maktgrupperinger som slåss om kontrollen over Helghan etter Visaris død. Etter at det som later til å være industriministeren fra helvete, Jorham Staahl, har presentert svært kraftig og revolusjonerende våpenteknologi, fatter Helghastene håp og retter øynene mot menneskene for å gi dem en omgang de aldri skal glemme.

Jeg føler at der de tidligere spillene var noe mer vendt innover mot Sev og resten av ISA-spesialstyrkene, fokuserer Killzone 3 bredere, og viser et langt mer interessant bilde av en kultur og et folkeslag som til tross for sitt menneskelige opphav har blitt «noe annet». Store deler av historien formidles gjennom flotte mellomsekvenser, og selv om det er mange actionspekkede filmsekvenser med våre kjente marinesoldater i spissen, er det også scener om politisk maktkamp, militærparader og ideologisk påvirkning.

X-faktoren som aldri kom

Det jeg spesielt savner med Killzone 3, som også var frastedeværende i toeren, er dette «lille ekstra» som krydrer skytespill og gjør at du husker det. Jeg har tidligere brukt eksempel som når man skyter fra et AC-130 Gunship i Call of Duty: Modern Warfare 2, eller når man kaller inn Predator-missiler i samme spill. Eller hva med den flotte dynamikken i kjøretøy som for eksempel Warthog-en i Halo-spillene, der én person kjører og den andre skyter?

Problemet med Killzone 3 er at hver gang spillet prøver å gjøre noe annet, som for eksempel å sitte på et flyvende fartøy og skyte med minigun, eller kjøre stridsvogner og skyte på stillinger, føles det ikke gjennomarbeidet nok. Der spill som Call of Duty: Modern Warfare 2 er god på alt de gjør, faller spill som Killzone 3 igjennom – det er rett og slett ikke spesielt morsomt.

Killzone 3 kan på mange måter karakteriseres som en forlengelse av sin rundt to år gamle forgjenger. Du følger de samme spillfigurene i deres kamp mot Helghastene på planeten Helghan, hvor dette avskuddet av menneskerasen utvikler teknologi som skal få de fleste til å måpe.

Det actionspekkede spillet er bedre enn sin forgjenger, først og fremst fordi at det gir en bedre narrativ atmosfære med en bedre skrevet historie og jevnt over godt stemmeskuespill. Det briljerer med teknisk flott grafikk og lyd som denne gangen kommer til uttrykk i varierte miljøer på Helghan. Move-funksjonen ønskes også velkommen ettersom det er første gang jeg forsøker Move i et skytespill og dette faktisk fungerer tilfredsstillende.

Spillets største utfordring er først og fremst et brettdesign som sliter med å engasjere, samt at det i enkelte partier kan kvele deler av opplevelsen. Videre skulle jeg også ønske at jeg så en X-faktor som kunne skille spillet fra sine konkurrenter, da vi vitterlig har sett store menn med store gevær tidligere.

Alt i alt en solid totalpakke fra nederlandske Guerilla Games. Hvis du likte forgjengeren, er sjansen overhengende for at du også liker Killzone 3.

Karakter: 7/10 (Godt)

Killzone 3 kommer eksklusivt til Playstation 3 den 23. februar.