Anmeldelse Anmeldelse: Catherine (PS3)

Blir du forført av mystiske Catherine?

En ellevill opplevelse for modne spillere.

[Gamer.no]: Endelig har dette myteomspunne spillet funnet veien ut i europeiske butikkhyller. Catherine har fått gode mottakelser av både kritikere og publikum i Japan, så vel som Nord-Amerika. Nå er det Europas tur til å bli forført.

Møt Vincent

Du spiller Vincent Brooks, en ganske tafatt 32-åring som fordeler tiden sin på kontorjobben, kjæresten og vennene sine.. Han er en ganske normal fyr, men snart skal livet hans ta en krapp venstresving rett mot uforutsigbarhetenes land. Kjæresten hans, Katherine, begynner å prate om at det er på tide å tenke seriøst på forholdet deres. Kanskje er det på tide å gifte seg? Etter at Vincent har fått absorbert det første sjokket får han også høre at hun er «langt over tiden», og at hun tror hun kanskje er gravid.

Det skal ikke mye til for å skremme vannet av spillets ordinære protagonist.

Dette setter selvfølgelig tankene til Vincent i sving. Er han klar for dette? Er det dette han vil med livet? Han søker råd hos sine kamerater på den lokale puben, men blir ikke særlig klokere av det og bestemmer seg for å søke audiens hos kong alkohol i stedet. Når kvelden har blitt til natt og Vincent begynner å bli godt full dukker det opp en mystisk jente. Dette er Catherine. (Ja, hun heter nesten det samme som kjæresten hans.)

Catherine er ung, blond, leken, og forførerisk. Hun er på mange måter fantasien som Vincent må gi opp dersom han skal gifte seg med kjæresten sin. Problemet er bare at når Vincent våkner neste dag, ligger Catherine ved hans side i senga, og han kan ikke huske hvordan hun havnet der. Nå har Vincent laget seg en skikkelig sleip snøball som begynner å rulle raskt ut av hans kontroll. Vincent rives, ikke bare mellom de to kvinnene, men mellom rett og galt, ulike livsfilosofier, og hans egne tanker om moral og livssyn.

Ikke vanskelig å skjønne hva som plager Vincent i denne drømmen...

Hva slags spill er dette?

Det lar seg ikke gjøre å oppsummere kort hva Catherine egentlig er. Det er et underholdende spill med moden og modig tematikk, som bygges over et lag av klassisk spillmekanikk. Spillet er variert og friskt gjennom hele historien, og du blir dratt med videre for å finne ut av hva som egentlig foregår. Hvem er denne mystiske jenta, og hvordan henger alle de ulike elementene sammen?

Den frekke japanske absurditeten i spillet holdes relativt jordnært og du trenger ikke å være gjennomført surrealist for å like det. Det er en mening bak galskapen og arbeidet med å nøste opp trådene blir aldri kjedelig. Selv kasseflyttingen i marerittene var underholdende og jeg gledet meg til å få prøve meg på neste nivå.

Catherine er et sammensurium av spilltradisjoner og fortellerteknikker som kulminerer i en ellevill opplevelse for modne spillere. Etter de rundt 15 timene det tok meg å runde spillet satt jeg enda med et begeistret glis rundt munnen. Dersom du er lei av de samme gamle spilloppskriftene bør du prøve dette spillet, for Catherine viser oss at nye ideer kan gi helt friske opplevelser av selv de mest elementære spillmekanikkene. Det er sant som Bjørn Eidsvaag synger, det kan bli bål av gamle glør.

Dom PS3: 9/10 KLASSISK

Les hele anmeldelsen av Catherine på Gamer.no »