OpenSignal måler dekning med apper som kjører hos vanlige mobilbrukere. En fersk rapport viser at økosystemet er svært fragmentert.

Android-markedet blir stadig mer kaotisk

18 796 forskjellige Android-modeller med i ny rapport.

Skal du se nærmere på Android, telefonene som kjører det og appene som hører til, er det ett ord som dukker opp ofte. Fragmentering. Ordet brukes ofte når et økosystem deles opp i veldig mange småbiter, som ikke nødvendigvis snakker med hverandre på en god måte. Nettstedet OpenSignal måler dekning fra faktiske brukere verden rundt, og de har brukt informasjon fra 682 000 enheter som grunnlag for en stor rapport om nettopp Android.

Hele 18 796 forskjellige Android-modeller er med i oversikten. Det er en kraftig oppgang fra de to foregående årene. I 2012 var det rett under 4000 forskjellige enheter med i oversikten, mens det i fjor var nesten 12 000 enheter med.

Hver femte Android-telefon med nyeste versjon

Denne plansjen viser utviklingen for hver utgave av Android over tid. Android 4.4 KitKat har betydelig lavere markedsandel i dag, enn de to Jelly Bean-variantene hadde på samme tid i fjor.
Denne plansjen viser utviklingen for hver utgave av Android over tid. Android 4.4 KitKat har betydelig lavere markedsandel i dag, enn de to Jelly Bean-variantene hadde på samme tid i fjor.Foto: OpenSignal

Blant det voldsomme antallet Android-modeller var det bare såvidt over en av fem som kjørte en av Googles siste Android-versjoner i Android 4.4 KitKat-generasjonen. På samme tid i fjor var det Jelly Bean-variantene Android 4.1 og 4.2 som dominerte, da med hele 37,9 prosent av Android-markedet, etter at den første av dem hadde vært ute omtrent like lenge som dagens Android 4.4 har vært tilgjengelig.

OpenSignal konkluderer med at Android aldri har vært mer fragmentert.

På merkefronten er det Samsung som dominerer statistikken, med en markedsandel på hele 43 prosent. Det er likevel en nedgang fra fjorårets 47,5 prosent.

Sony, eller LG, på annenplass

Slik ser OpenSignals visualisering av de mange merkevarene på Android-arenaen ut. I teksten som hører til oppgir de at Sony er på annenplass, med rett under fem prosent markedsandel.
Slik ser OpenSignals visualisering av de mange merkevarene på Android-arenaen ut. I teksten som hører til oppgir de at Sony er på annenplass, med rett under fem prosent markedsandel.Foto: OpenSignal

Rapporten fremstår som et slags koldtbord av lekre, men til dels uforståelige, visualiseringer. OpenSignal hevder at Sony kommer inn på annenplass blant Android-produsentene, med kun 4,8 prosent markedsandel. Det til tross for at LGs firkant er klart større enn Sonys i visualiseringen de har laget. Samsungs nærmeste konkurrenter ligger uansett på i underkant av 5 prosent av markedet, med Motorola på fjerdeplass, før produsenter som Huawei, Lenovo og HTC.

Med Samsungs enorme dominans i markedet er det kanskje ingen overraskelse at OpenSignal også oppgir at selskapet stod bak 12 av de 13 mest populære Android-enhetene i fjor.

Også skjermstørrelser og øvrig maskinvare varierer voldsomt fra enhet til enhet. For kjøperne betyr dette mye å velge i, mens det for utviklerne betyr at det kan kreve en hel del ekstraarbeid å få appene til å kjøre slik de skal på et så bredt utvalg dingser.

Det er verdt å merke seg at OpenSignal ble startet så sent som i 2010, og at det først er i de siste par årene at tjenesten deres for alvor har blitt kjent. Det kan være en del av forklaringen på den voldsomme økningen i antallet unike modeller som er med, men slik vi kjenner Android-markedet er det neppe hele forklaringen.

Les hele OpenSignal-rapporten her »

Les også: Android totaldominerer mobilmarkedet »

 

 

 

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen