(Bilde: Flurry/montasje V.Haugen)

Android-brukerne gidder ikke kjøpe apper

Snittprisen per app i Google Play ligger på bare 35 øre.

Android er den største mobilplattformen, men de lykkes ikke like godt som rivalen iOS med applikasjonsbutikken sin. Det vil si, hvis du regner i dollar og cents, altså. En ny rapport fra analysebyrået Flurry viser at snittprisen per nedlastet app i Google Play ligger på kun 6 cents – 35 øre. BGR.com viderebringer funnene fra rapporten.

Til sammenligning er snittprisen på en iPhone app 19 cents (1,1 krone). Det aller mest lukrative er likevel apper til iPad, hvor snittprisen ligger på hele 50 cents (3 kroner). Analysebyrået hevder at iPad i større grad brukes av personer som har råd til å bruke penger på apper, og at det delvis gir utslag på resultatet.

Derimot identifiserer ikke Flurry årsakene til at iOS-appene selger så mye bedre enn Android-appene.

Plutselig flere gratisapper

Flurry har målt snittprisen i Google Play og App Store mellom 2010 og 2013, på 350 000 apper som er knyttet opp mot deres database. Et interessant funn er at andelen gratisapper totalt sett har ligget mellom 80- og 84 prosent, men i 2013 har tallet steget til hele 90 prosent. Langt færre apper koster dessuten over 35 kroner nå, sammenlignet med i 2010.

Trenden er altså at brukerne ikke lenger er like villige til å betale for apper, og hvert fall ikke Android-brukere. Ifølge Flurry tyder mye på at brukere generelt er langt mer positive til reklamefinansierte apper enn de kanskje innrømmer, så lenge appene kan lastes ned gratis.

Foto: Flurry

Hva med "kjøp-i-app"?

Dessverre sier analysebyrået lite om hvorvidt den stadig mer utbredte modellen med "kjøp-i-app" har gitt store utslag på tallene. Ei heller hvordan brukerne har respondert på dette.

For eksempel får du meget gjennomførte spill, som Minion Rush (en promo-app for filmen Grusomme Meg 2), hvor det tydelig legges opp til at du skal legge igjen noen kroner når du har blitt hekta på spillet. I tillegg til reklame. Selv oppfølgeren til megasuksessen Plants vs. Zombies, som lanseres straks, blir etter sigende gratis, men med "kjøp-i-app"-muligheter. Den reklamefrie førsteutgivelsen fra 2010 har derimot kostet mellom 21- og 35 kroner. Riktignok er "kjøp-i-app"-modellen klart mest utbredt når det gjelder spill, og er ikke nødvendigvis like aktuell for andre typer apper.

Flurry konkluderer med at forbrukere av apper tydelig foretrekker modellen som inkluderer reklame i bytte mot gratis innhold, slik vi i en årrekke har vært vant med fra blant annet TV og radio.

Les også: – Tjener ikke penger på Google Play

(Kilder: Flurry via BGR.com)

Kommentarer (31)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen