Guide

Anbefalinger av optikk

Mange har kjøpt seg digital speilrefleks de siste årene, og mange av disse brukerne begynner å se behovet for ny og bedre optikk. Vi har kikket nærmere på de objektivene som kanskje er mest nærliggende å supplere eller erstatte kitobjektivet til de forskjellige systemene med.

Flere og flere kjøper seg digital speilrefleks, og mange ser før eller siden begrensninger i kit-optikken som følger med. Noen synes den fungerer dårlig innendørs, andre savner litt mer vidvinkel eller tele, eller har andre behov. I denne artikkelen retter vi oss fortrinnsvis mot førstegangskjøperne, som har kjøpt sitt første kamera, og nå ønsker å oppgradere. Hva bør man se etter, og hvilke objektiver kan anbefales? På den første siden presenterer vi litt generelt som gjelder alle systemer, deretter vil det komme en side for hvert system.

Ønsker du deg ny optikk til jul?
Ønsker du deg ny optikk til jul?

I tillegg til produsentens egne objektiver, har også alle systemene tredjepartsoptikk tilgjengelig, og merker som Tamron og Sigma vil også være med. Tokina har også objektiver som kan være av interesse, særlig gjelder dette Tokina 12-24 f/4 og 16-50 f/2.8, men disse er noe dyrere, og leveres bare til Canon og Nikon. Vi nevner dem derfor her, men utelater dem i oversiktssidene som følger.

Vi skal ikke gå i detalj her, men vil nevne noen objektiver som man bør kikke på. Det vil selvfølgelig være mange flere vi ikke nevner, så sjekk Produktguiden for flere alternativer, og bruk forumet til å spørre om erfaringer dersom det er andre objektiver du mener er bedre egnet til ditt bruk. I tillegg finnes det en enorm mengde brukt optikk, som i mange tilfeller er minst like god, eller kanskje bedre.

Cropfaktor/beskjæringsfaktor


Forskjell op utsnitt du får med ved ulik sensorstørrelse.
Forskjell på utsnitt du får med ved ulik sensorstørrelse.

Alle speilreflekskameraer for forbrukere har en mindre sensor enn den lysfølsomme delen av den gammeldagse filmruten. Derfor opererer man med en såkalt beskjæringsfaktor, som gjør det mulig å sammenlikne brennvidder på objektiver med de gamle speilreflekskameraene med 135-film som mange fremdeles har et forhold til. På grunn av dette, vil ikke et objektiv fra 28mm brennvidde gi samme utsnitt på alle kameraene. Dette er ikke et nytt fenomen, men har kommet litt mer i dagen fordi digital speilrefleks har blitt dagligdags.

De forskjellige systemene har følgende beskjæringsfaktor:

  - Canon (unntatt EOS 1D-serien og 5D) : 1.6x
  - Nikon (unntatt D3) : 1.5x
  - Olympus : 2x
  - Panasonic : 2x
  - Pentax : 1.5x
  - Samsung : 1.5x
  - Sony (og Konica Minolta)" : 1.5x

Det er merker som ikke er tatt med her også, men de er fortrinnsvis rettet mot profesjonelle brukere, og vi tar dem derfor ikke med i listen.

Dette gjør at et 50mm objektiv påmontert et Canon-kamera, vil gi samme utsnitt som et 80mm objektiv på et filmbasert kamera. Et 50mm objektiv på Olympus eller Panasonic, vil tilsvare 100mm, mens det på de resterende merkene vil tilsvare 75mm.

Brennvidde - normal, vidvinkel eller tele?


Normalobjektiv


Det gjør også at begrepene vidvinkel og tele vil være forskjellig definert på de forskjellige systemene. Et normalobjektiv, er ofte definert som samme brennvidde som lengden på diagonalen til sensoren. Siden sensorene har forskjellig størrelse, vil også normalobjektivet ha forskjellig brennvidde på forskjellige systemer. For enkelhets skyld går vi ut fra at et normalobjektiv på filmbaserte kameraer er 50mm, hvilket var en meget vanlig brennvidde på gamle speilreflekskameraer. Da vil et normalobjektiv på de forskjellige systemene være:

  - Canon : 31mm
  - Nikon og andre med 1.5x beskjæringsfaktor : 33mm
  - Olympus og Panasonic : 25mm

Som vi ser, er det ikke nødvendigvis objektiver som virkelig eksisterer, derfor må man velge det som er nærmest. Om man må gå opp eller ned vil variere fra system til system, siden all optikk ikke finnes til alle systemer.

En normalzoom vil være et zoomobjektiv som dekker et område over og under den normale brennvidden. Typiske slike objektiver er kit-objektivene som ofte følger med speilreflekskameraer.

Vidvinkelobjektiv


Ekstrem vidvinkel.

Strengt tatt er alt under normal-brennvidden vidvinkel. Men har du et objektiv som ligger rett under normalen, vil det ikke være mye videre vinkel. Årsaken til navnet 'vidvinkel', er ganske enkelt at du har en videre synsvinkel med et slikt objektiv, du ser mer av omgivelsene. Til kameraer med beskjæringsfaktor 1.5 og 1.6, vil vi ofte omtale alt under det kitobjektivene klarer som 'ekstrem vidvinkel', eller mange ganger bare vidvinkel, altså brennvidder under 18mm. På Olympus og Panasonic, som bruker FourThirds-fatning, vil alt under 14mm være ekstrem vidvinkel.

Det er viktig å huske på at det er ikke forskjell i millimeter som er viktig ved forandring av utsnitt, det er prosentvis forandring av brennvidde. Går du fra 12 til 10mm, går du ned 16.67% i brennvidde, går du ned fra 30 til 28mm (altså like mange mm), er det bare 6.67% forandring. Dermed vil forandringen av utsnittet også være mye større i det første tilfellet, og vi sier gjerne at hver mm betyr mer i den vide enden.

Teleobjektiv


Alternativ tekst mangler
Ekstremt teleobjektiv.

Tele betyr fjern, eller langt unna. Derfor bruker vi teleobjektiver for ta bilde av noe som er langt unna. Som med vidvinkel, er strengt tatt alt over normal-objektivet regnet som tele, men vi bruker gjerne begrepet om objektiver som har en del større brennvidde enn normalobjektivet. Det finnes mange grader av teleobjektiver. Noen egner seg til portrettfoto, andre til å fotografere fugler på flere hundre meters hold. Typisk stiger prisen med brennvidden, i hvert fall når vi går over et visst nivå, da det kreves større glass for at lysstyrken ikke skal tapes.

Fastoptikk eller zoom?


Mange lurer nok på om de skal kjøpe et nytt zoomobjektiv, eller om de skal satse på et fastobjektiv. Det er helt klare fordeler og ulemper med begge deler, og valget kan være alt annet enn enkelt. Som med det meste annet, kommer det an på dine behov. Trenger du bedre lysstyrke? Trenger du fleksibilitet? Bør det ikke bli for tungt? Dette er spørsmål man må stille seg.

For å fotografere innendørs uten blits, er fastoptikk i mange tilfeller et must. Fordi det bare er én brennvidde, kan man bruke mer plass på andre ting, som å lage en større blenderåpning som igjen gir mer lys. I tillegg er jevnt over det meste av fastoptikk skarpere enn alle zoomer på markedet. Det man taper, er fleksibilitet. For å forandre utsnittet, må man flytte på seg, og det er ikke alltid like enkelt. Veggen står gjerne der man skulle stått for å få med alle i bildet.

Da er zoomer ofte bedre. Selvfølgelig må du ha riktig brennviddeomfang, men gitt at du har det, kan du stå i ro og ta portrettbilder av hele familien, før du avslutter med et gruppebilde. Enkelt og greit. Ulempen er jo selvfølgelig at du som oftest får dårligere lysstyrke, objektivet er ikke like skarpt og mange ganger blir en god zoom fort stor og tung. Hvis objektivet ikke blir med deg når du er ute og fotograferer, fordi det er for tungt, hjelper det ikke at det var markedets skarpeste og beste da det ble anskaffet.

Eksempel på objektiv med stor blenderåpning.
Eksempel på objektiv med stor blenderåpning.

Lysstyrke - hva trenger jeg?

Hva man trenger av lysstyrke, avhenger selvfølgelig av hva, hvor og når man skal fotografere. Alle kit-objektivene har ingen problemer på dagen midt på sommeren, når solen skinner. Men hva når mørket kommer sigende, nordlyset flagrer på himmelen og stearinlysene tennes innendørs? Da hjelper det ikke med kit-objektivene, de har ikke lysstyrke nok. Selv om moderne kameraer har fått stadig bedre lysfølsomhet, er det ennå et stykke igjen til vi kan ta stemningsbilder med kit-objektivene, uten blits. Dessverre er ikke blits heller løsningen på alt. Fyrer vi av blitsen i et halvmørkt rom med stearinlys, er det ikke mange som ser lysene på bildet. De fleste i rommet er passelig fortumlet etter på etter lysglimtet, og den koselige stemningen er borte. Skal man forevige den, må mer lyssterke objektiver til.

Som nevnt tidligere, er dette et av ankepunktene mot zoomer, og de fleste zoomer egner seg dårlig innendørs i lite lys, med mindre du setter dem på stativ og ber alle om å sitte helt i ro. Fastoptikk med god lysstyrke, vil hjelpe på dette, du kan bruke kortere lukkertider, og sannsynligheten for å få skarpe bilder stiger dramatisk.

På objektivene står det et eller to tall bak 'f/'. Typisk på kit-objektivene er 'f/3.5-5.6'. Noen produsenter bruker også '1:3.5-5.6' eller 'f:3.5-5.6'. Dersom det bare står ett tall, som 'f/4', betyr det at du har lik lysstyrke på alle brennvidder (har du et fastobjektiv, har det bare én brennvidde, og følgelig bare ett tall). Tallene representerer lysstyrken, og lavere tall, gir bedre lysstyrke. På zoomer, er ofte lysstyrken varierende med brennvidden, så du har bedre lysstyrke på full vidvinkel enn på full tele. Dette er det tallene '3.5' og '5.6' som representerer. Brennvidder midt i zoom-omfanget, har noe i mellom. Rent matematisk betyr f focal length, eller brennvidde. Det betyr at ved f/3,5 er åpningen som lyset slipper gjennom, 1/3,5 av brennvidden.

Lysstyrken er direkte knyttet til geometrien i objektivet, så et lyssterkt objektiv vil ha større diameter på frontelementet, enn et mindre lyssterkt objektiv med samme brennvidde. Av den grunn, vil det også bli tyngre, og ikke minst - dyrere. I tillegg er de mest lyssterke objektivene ofte mer rettet mot profesjonelle, så de har raskere autofokus og bedre presisjon og byggekvalitet, som fordyrer ytterligere. Prisforskjellen kan derfor være mye større enn den forskjellen lysstyrken alene representerer.

Det er ikke mulig å si hva man trenger i de forskjellige situasjonene, men største blenderåpning i området f/1.4 til f/2 vil i svært mange tilfeller være tilstrekkelig innendørs, uten blits. I dette området er det også mulig å finne objektiver til de fleste kameraer, som ikke koster det tredobbelte av det du gav for kamerahuset. Vi skal gå nærmere inn på hva slags objektiver som er aktuelle til å sette på ønskelisten på de neste sidene!

Kommentarer (36)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen