Analyse
Det er mange gode grunner til å bruke mobilbetaling, mener vår frilanser Torstein Norum Bugge. (Bilde: Torstein Norum Bugge, Tek.no)

Hvorfor bruker ikke flere mobilen til å betale med?

Mobilbetaling har kommet for å bli.

Alt startet på sett og vis på tampen av mai måned i fjor. Da lanserte DNB sin vennebetalingstjeneste Vipps, og ganske snart var det en av de mest populære appene i det ganske land.

Det ble raskt klart at vennebetaling var et marked med stort potensiale, og ikke lenge etter var både Sparebank 1 og Danske Bank på plass med egne, konkurrende løsninger: mCash og MobilePay. 

Vennebetaling er vel og flott det, men det ble brått mye mer interessant da mCash høsten 2015 ble mulig å bruke som betalingsmiddel i Bunnpris-butikker landet over. Da MobilePay lanserte en tilsvarende løsning hos Rema 1000 på tampen av året ble det virkelig besnærende – var dette starten på en både kort- og kontantløs fremtid vi så skride frem?

Det virket ikke helt søkt å tenke det. En annen tankerekke som bare er blitt mer og mer aktuell er følgende: mobilbetalingens utbredelse avhenger på sett og vis av at mulighetene faktisk utnyttes. Men gjør de det?

Dagens betalingsmidler fungerer – men hva med fremtiden?

La oss starte med en liten oppsummering av situasjonen. I dag brukes stort sett to betalingsmetoder når vi handler varer: kortbetaling og kontanter. Sistnevnte utgjør kun et par-tre prosenter av den totale betalingen fra norske husholdninger, og har ifølge mange utspilt sin rolle. Finans Norge ser for seg et kontantløst samfunn allerede i 2020, og NHO har sågar aktivt gått ut og frarådet folk å handle med papir og klingende mynt.

Fortid og fremtid i en skjør sameksistens.
Fortid og fremtid i en skjør sameksistens. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

Den krølla femtilappens tid er definitivt forbi – men hva med kortbetaling? Kortet er den foretrukne betalingsmetoden blant oss nordmenn, og du kan stort sett være trygg på at uansett hvor du går så vil det være mulig å betale med den lille plastbiten. Vaffelsalget på fotballturneringen til poden er nok et unntak, men da ordner man vel en hundrelapp eller to.

Enkelt og greit – eller?

Vi aksepterer dårlige løsninger fordi de er utbredte

Bankkort med PIN-kode er mindre sikkert enn telefonen din.
Bankkort med PIN-kode er mindre sikkert enn telefonen din. Foto: Colourbox

I løpet av de siste 10-15 årene har mobilen blitt til et multifunksjonsprodukt som har slått sammen drøssevis av produkter og tjenester til én pakke – og i dag, i hvert fall i Norge, har nær sagt alle en mobil i lomma.

Den største fordelen er dermed åpenbar: distribusjonsnettverket for mobilbetaling er allerede utbygd. Dessuten: all den tid det å glemme mobilen hjemme er ensbetydende med angst og anger er nok dette neppe noe noen vil gjøre.

Om man ikke har smarttelefon vil kortet uansett fortsette å fungere de fleste steder i lang tid fremover. Mobilbetalingstjenester vil også kunne fungere uten strøm på telefonen, som for eksempel den nå nedlagte tjenesten Valyou gjorde. Dermed er man ikke helt hjelpesløs om saften skulle tikke ut av batteriet og skal betale varene i butikken.

Nettverk og tilgjengelighet er dog langt fra den eneste fordelen. En av de største grunnene til at kortbetaling har vært såpass vanskelig å få til rundt om på vaffelsalg og loppemarkeder i vårt langstrakte land – og ellers i verden også – er at det er dyrt. Produsentene av kortterminaler og systemene bak tar seg nemlig godt betalt, ofte gjerne både i oppstartspris, månedsgebyr og gebyrer for hver eneste transaksjon.

iZettle er en billig kortleser, men det er en dårligere løsning enn mobilbetaling har potensiale til å kunne bli.
iZettle er en billig kortleser, men det er en dårligere løsning enn mobilbetaling har potensiale til å kunne bli. Foto: iZettle

Tjenester som den lille, kjekke iZettle har løst noe av dette, og gjort det mulig for mindre organisasjoner og bedrifter å la kundene få betale med kort. Her er det ingen fast leie eller oppstartspris, men kun et lite gebyr for hver gjennomførte betaling. Flott. Problem løst.

Problemet er at iZettle på sett og vis kun er en bedre variant av vanlig kortbetaling. Kort er vel og bra, men det er fortsatt en ekstern dings vi må dra med oss rundt, og som vi ofte også må ha flere av. For ikke å snakke om hvis man mister kortet – da er det sperring, bestilling av nytt kort og en grufull uke med venting som står for tur. For å sette det litt på spissen, altså.

Mobiler kan også mistes, men forskjellen er imidlertid at denne faren finnes allerede – og øker ikke selv om vi tar i bruk mobilen til betaling. De fleste vil nok ganske raskt skaffe seg en ny mobil som erstatning, og da er det bare å installere appen igjen og betale i vei. Du slipper å få et helt nytt kortnummer, ny sikkerhetskode og ikke minst så slipper du å legge inn kortet på nytt igjen i alle tjenestene du hadde registrert det gamle i.

Mobilen er sikrere enn kortet ditt

Mange vil nok være bekymret for de sikkerhetsmessige aspektene ved å la mobilen håndtere pengebruken sin, og ikke uten grunn. Det er en rekke sikkerhetstrusler der ute, blant annet virus, hackere og regelrette mobiltyver. 

Sannheten er imidlertid at mobilen din er en relativt sikker tingest, og at du høyst sannsynlig ikke en gang trenger å bruke antivirus for å holde deg trygg. Alt som trengs er egentlig en god dose sunn fornuft – og gjerne også en måte å hindre uvedkommende fra å bruke mobilen på.

Her er vi inne på et sentralt poeng: mobilen er ikke bare en enkel måte å betale på, men også en sikrere måte. Som regel benytter de fleste av oss seg av PIN-kode og kortet selv når vi betaler, men mange steder kan man nå betale mindre beløp (under 200 kroner) med «kontaktløs betaling» – og også uten PIN-kode. Dette er som oftest aktivert som standard, og de fleste gjør neppe noe med det. Veldig mange steder, spesielt i utlandet, er det også vanlig å betale kun ved å dra kortet, også da uten noen PIN-kode. 

Også billige mobiler, her representert ved Honor 5X, har nå fingeravtrykksleser.
Også billige mobiler, her representert ved Honor 5X, har nå fingeravtrykksleser. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

Selv med en PIN-kode er det tross alt kun fire siffer som står mellom uvedkommende og pengene dine. Hadde det ikke vært bedre om, la oss si, et fingeravtrykk var det som skulle til? 

Du skjønner sikkert hvor vi skal hen. Mobiltelefoner i nær sagt alle prisklasser og varianter begynner i dag å få både fingeravtrykkslesere og også etterhvert iris-skannere, hvilket gjør dem i praksis umulige å bryte seg inn i for andre (med mindre du jobber i FBI, altså).  Velger du en vanskelig kode som backup er både du, informasjonen din og pengene dine så godt som sikret med en biometrisk lås.

Bunnlinjen: Bruk mobilbetaling! 

For ikke å skyve det under teppet: det finnes mange grunner til ikke å like mobilbetaling. Det kan være alt fra skepsis til sikkerheten, frykten for å at lommeboken din kan gå tom for batteri, eller rett og slett fordi mobilbetaling er noe helt nytt. Som Thang Manh Tran, Forretningsutvikler i DNB for Vipps, forteller oss om utfordringene ved å være innovatør i et nytt marked:

Foto: REMA 1000

– Det å endre vanene til folk, det tar ekstremt lang tid. Vi klarte det med Vipps og vennebetaling, fordi endringen var så radikal at det ga en svært stor nytteverdi, sier han.

Thang Manh Tran, forretningsutvikler i DNB.
Thang Manh Tran, forretningsutvikler i DNB. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

Tran er helt klart inne på noe, og selv er jeg ikke i tvil om at dette er en prosess som vil ta tid. Sannsynligvis mange år. Om du ikke akkurat sitrer etter å løpe til nærmeste Rema og bruke MobilePay etter å ha lest artikkelen, så forstår jeg deg godt. Kanskje synes du kortet er en bedre løsning. Det er i og for seg greit – akkurat nå er det en bedre løsning.

Men bare fordi det tross alt er en mer utbredt løsning.

Dersom du kunne betalt med mobilen overalt på samme måte som med bankkortet i dag er jeg ganske sikker på at du ville gjort det oftere. Ironisk nok er det slik at desto flere som bruker en tjeneste, desto mer utbredt har den også en tendens til å bli – men veien frem dit er lang og kronglete.

Bransjen selv tar ansvar

Dette gjelder også mobilbetaling – men her ser det heldigvis ut til at bransjen og de store kjedene selv presser utviklingen fremover. Både mCash, Mobile Pay og Vipps har storstilte planer om videre utvikling av sine tjenester, og bransjeinitiativer som Retail Payment og Bits er viktige indikasjoner på at dette er et vendepunkt. 

Petter Aamot Vangstein, IT-direktør i REMA 1000.
Petter Aamot Vangstein, IT-direktør i REMA 1000. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

Disse to prosjektene har som sitt mandat å takle den desidert største utfordringen mobilbetaling må overkomme: faren for fragmentering av markedet. Lykkes de, så vil mobilbetaling som helhet ha vunnet en stor og avgjørende seier. I praksis vil det bety at alle butikker med støtte for mobilbetaling vil støtte alle tjenestene som finnes på markedet, og at du som forbruker vil kunne velge og vrake blant en rekke apper etter eget forgodtbefinnende.

Petter Aamot Vangstein, IT-direktør i Rema 1000, skisserer nettopp dét bildet: I Rema-butikker vil du etter alle solemerker i fremtiden kunne betale med både Vipps, MobilePay, mCash og – muligens – andre tjenester som Apple Pay og Android Pay. Ingenting er så langt bestemt, men intensjonene er klare:

– (...) Alle skal kunne tilby mobilbetaling uten at vi trenger masse forskjellige bokser og terminaler i kassa, og alle tjenestene skal kunne håndteres på samme måte i kassa, sier Vangstein.

En slik situasjon er selvsagt ønskelig, og det blir spennende å se om den blir realisert. Spesielt interessant blir det dersom Google og Apples løsninger finner veien til det kalde nord. Det er slettes ikke selvsagt at disse vil støtte oppom Retail Payment, Bankaxept eller noen felles bransjestandard her i Norge – og da kan situasjonen bli betydelig annerledes.

Én ting det imidlertid ikke er noen tvil om, er at dette er et marked i sterk vekst og at vi om kort tid vil være nødt til å forholde oss til det veldig mange steder. Mobilbetaling er kommet for å bli, og vi burde bruke det. 

Hvorfor? Jo, fordi desto mer det brukes, desto bedre blir det å bruke. Og det er helt grunnleggende en sikrere, bedre og enklere måte å betale på enn med både bankkort og kontanter.

På sikt er det liten grunn til å tro noe annet enn at mobilen og andre oppkoblede dingser vil ta over for tradisjonelle verktøy og løsninger – og digital betaling er definitivt ett av områdene.

Vi testet Apple Pay i New York:
TEST: Det er uslåelig der det fungerer »

Kommentarer (109)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen