Amobil griller kundeservice: Del 8

Hver helg i hele sommer vil vi ringe kundeservicen til syv norske mobiloperatører og stille typiske spørsmål kunder kan ha. Det beste svaret hver uke blir premiert med et smilefjes, mens det dårligste svaret får et tilsvarende surt fjes.

Ukens spørsmål: Jeg har Smarttalk-abonnement fra Netcom og synes det er for dyrt. Jeg lurer på hvilket abonnement jeg bør ha om jeg skal ringe så billig som mulig.

Fasiten: Operatøren kan fortelle deg hvilket abonnement som er billigst hos dem, men det er neppe det billigste for deg. Om du vil sjekke opp mot alle norske mobiloperatører, må du gå inn på Telepriser.no og skrive inn bruksmønsteret ditt.

Operatør Svar Amobils kommentar

- Vi har nettopp lansert et nytt abonnement som heter Djuice Zero. Med det ringer du og sender SMS for 49 øre.

- Hvordan kan jeg finne ut hvilken operatør som kan gi meg de beste prisene?

- Da må du ta kontakt med dem, eller eventuelt se på internett.

- Så jeg må sjekke nettsidene til de andre operatørene?

- Ja, det stemmer.

Kundekonsulenten hadde et abonnement å tilby oss, og som selger gjorde konsulenten jobben sin.

De hadde imidlertid vært fint om vi ble tipset om Telepriser.no.

- Da må du eventuelt få deg en tjeneste som heter Netcom Venner. Da koster hver samtale til andre Netcom-kunder bare 69 øre per samtale.

- Jeg vil gjerne finne ut hvilken operatør som gir meg best pris.

- Da går du inn på Telepriser.no, hvor du kan regne ut hvilken operatør som gir deg best pris. Da må du taste inn hvor mange minutter du ringer, og hvor mange SMS du sender. Men kalkulatoren tar ikke hensyns til familie- og venneløsninger.

Et godt svar. I og med at jeg allerede har Netcoms billigste abonnement, er Netcom Venner beste løsning NetCom kan tilby. Pluss for at kundebehandleren ikke kaller det for gratis ringing.

NetCom gav også en bra beskrivlse av hvordan Telepriser.no fungerer.

- Netcom Smarttalk, ja. Da betaler du 54 øre per minutt fra før. Vi kan tilby Chess Knockout eller Chess Touch.

- Hvordan kan jeg sjekke prisene hos andre operatører?

- Da må du gå inn på Forbrukerportalen.no, eller sjekke på mobilsider. Du kan også søke etter mobilpriser på internett.

Bra at Chess har oversikt over prisene hos konkurrentene, og tar salget videre derfra.

Men det hadde igjen vært greit om operatøren tipset om Telepriser.no.

- Vi har to abonnementer, hvor du kan ringe gratis til alle som har Tele2 med det ene.

- Men hvordan finner jeg ut hvilken operatør som er billigst for meg?

- Tele2 har prisgaranti mot Telenor, slik at vi alltid er billigere enn dem.

- Ok, men hvordan kan jeg sjekke prisene hos andre operatører?

- Da må du gå inn på operatørenes nettsider og sjekke prisene.

Ingen tvil om at de har lært å selge hos Tele2. Prisgaranti mot Telenor er vel og bra.

Vi synes også Tele2 gjerne kunne tipset om Telepriser.no.

- Det er jo bare å legge inn en bestilling hos oss, det.

Hehe, jo. Hvordan finner jeg ut hvilken operatør som er billigst da?

- Da bør du bruke Telepriser.no, som er Post- og Teletilsynets egne nettside. Det er altså offentlig og ikke privat. Der har de oversikt over de billigste prisene.

Kundekonsulenten gjorde jobben sin, og fikk fint frem at jeg får et billigere abonnement hos de - med et glimt i øyet.

I tillegg ble vi henvendt til Telepriser.no for å sjekke andre operatører, og vi ble forsikret om at det er en seriøs tjeneste.

- Hvor mye ringer du? Vi kan tilby et abonnement hvor du ringer to timer og 15 minutter gratis. Men minuttprisen er 1 krone og 15 øre utover dette. Vi har også et abonnement hvor du ringer for 49 øre.

- Flott det, men hvordan finner jeg ut hva som er billigst for mitt bruk?

- Da kan du gå inn på Telepriser.no, som er en uavhengig prissammenlignings- tjeneste fra Post- og Teletilsynet.

Kundekonsulenten foreslår abonnementer, og gir ærlige og gode svar svar.

Vi ble også henvist til Telepriser.no når vi ville ha informasjon om konkurrentenes priser.

Det kommer an på hva mobilregningen din er på.

1000 kroner

Da har vi et fastprisabonnement til 599 i måneden og det blir nok billigere.

Hvordan undersøker jeg hvilken operatør som er billigst?

Hmm, da ville jeg prøvd å søke på internett.

Kundekonsulenten gjør jobben sin, og tilbyr et billigere abonnement.

Pluss for å spørre hva mobilregningen min er på først, for å best tilpasse mine behov.

Minus fordi det hørtes ut som kundekonsulenten var konstant distrahert fra samtalen. La personen kabal på PC-en sin tro?

 

Det fleste kundekonsulentene tilbyr oss et abonnement fra porteføljen sin, slik selgere er ment å gjøre. Chess hadde også oversikt over hvilke priser jeg har hos operatøren min fra før.

Når vi spør om hvordan vi finner den billigste operatøren, er det tydelig at ikke alle vet om Post- og Teletilsynets prissammenligningstjeneste. Eller så vil de kanskje bare at vi skal sitte igjen med en oppfatning om at det er skikkelig vanskelig å lete etter billigere operatører.

* Det er forskjellige grunner til at vi har valgt ut akkurat disse sju operatørene. Telenor, NetCom, Chess og Tele2 er valgt fordi de sitter på de største kundemassene. One Call, Ipea og Nutel er valgt fordi de for tiden er de billigste småoperatørene på Telepriser.no.

** Dette er ingen vitenskapelig test, og vi vil advare mot å trekke noen slutninger om operatørenes kundeservice ut fra enkeltoppringninger. Vi håper allikevel at flerfoldige uker med spørsmål etterhvert vil tegne et bilde over hvor kunnskapsrike operatørenes kundebehandlere er. Vi ønsker også at denne artikkelserien skal hjelpe til å kvalitetssikre kundeservicen, og holde mobiloperatørene på tå hev gjennom sommeren.

Er det noe DU ville spurt kundeservice om? Tips oss!

Uke #1: Hva er HSDPA?

Uke #2: Hvem har best dekning av Telenor og NetCom?

Uke #3: Jeg er blitt fortalt at det går an å bruke mobiltelefonen til å surfe på bredbånd hjemme, hvordan gjør jeg det?

Uke #4: Jeg reiser til Tokyo neste uke. Kan jeg bruke telefonen min der?

Uke #5: Hva er forskjellen på internettsider som starter med www og wap?

Uke #6: Jeg har en kompis som prøver å ringe meg med videoanrop fra Finnmarksvidda, men han får det ikke til. Hva kan være årsaken?

Uke #7: Jeg har kjøpt en iPhone, men den ser ikke ut til å fungere i Norge. Hva er galt?

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen