Amobil griller kundeservice: Del 4

Hver helg i hele sommer vil vi ringe kundeservicen til syv norske mobiloperatører og stille typiske spørsmål kunder kan ha. Det beste svaret hver uke blir premiert med et smilefjes, mens det dårligste svaret får et tilsvarende surt fjes.

Ukens spørsmål: Jeg reiser til Tokyo neste uke. Kan jeg bruke telefonen min der?

Fasiten: Ja, men kun dersom du har en 3G-telefon og ikke bruker kontantkort. Vi bruker GSM-telefonen Nokia 8800 Sirocco, og den vil ikke fungere i Japan.

Operatør Svar Amobils kommentar

– De har ikke GSM-dekning der, så då må du ha en 3G-telefon. Har du det?

– Det vet jeg ikke.

– Ok, jeg skal sjekke det opp. Du har en  Nokia 8800 ja. Da kan du dessverre ikke bruke telefonen din der, men du kan leie en 3G-telefon på flyplassen.

Her får vi et fyldig og solid svar. Kundebehandleren kunne også si hvilket abonnement og telefon vi hadde, uten å spørre. Dagens beste - og faktisk eneste godkjente.

– Hvilket abonnement har du?

– Smarttalk

– Da burde det gå helt fint å både ringe og sende meldinger der.

Der glemte de å spørre om vi har en 3G-telefon ja. Det blir bomtur til Japan.
– Her er vi oppført med priser, så det må gå an å ringe der. Her hadde vi også fått oss en ubehagelig overraskelse hvis vi reiste til Japan med en telefon uten 3G, eller hvis vi hadde hatt kontantkort.

– Hvilken telefon har du?

– Nokia 8800

– Og hvilket abonnement?

– Mobil Plus

– Det skal gå helt fint.

Nei. 8800 har ikke 3G.
– Tokyo ja, det kan du. Nei, det kan jeg ikke.
– Det kan du, vi bruker NetCom sitt nett, og de har avtaler med operatører i Japan. Det hjelper lite. Jeg har ikke 3G-telefon.
– Ja, det kan du. Nok en gang hadde vi blitt stående uten muligheter for å bruke telefonen, dersom vi reiste ned med vår 3G-frie 8800, eller hadde hatt kontantkort.

 

Ikke helt usannsynlig scenario: Du har pakket tre kofferter med alt du trenger til Tokyo-turen din, som du har sett frem til i flere måneder. På flyplassen går alt greit, og du kommer gjennom sikkerhetskontrollen uten forsinkelser – du har jo verken metall eller halvliterflasker i sekken. Du har selvfølgelig sjekket med operatøren at mobiltelefonen din fungerer i Japan, og har lovet å ringe kona straks du er fremme. Etter en 20-timers flytur fisker du mobiltelefonen opp av lomma, og finner til ditt eget sjokk du ut at du ikke klarer å koble deg på mobilnettet.

Her er det ikke annet å si enn skjerpings! Hele seks av syv kundebehandlere hadde sendt oss til andre enden av verden med en telefon som ikke hadde fungert.

* Det er forskjellige grunner til at vi har valgt ut akkurat disse sju operatørene. Telenor, NetCom, Chess og Tele2 er valgt fordi de sitter på de største kundemassene. One Call, Ipea og Nutel er valgt fordi de for tiden er de billigste småoperatørene på Telepriser.no.

** Dette er ingen vitenskapelig test, og vi vil advare mot å trekke noen slutninger om operatørenes kundeservice ut fra enkeltoppringninger. Vi håper allikevel at flerfoldige uker med spørsmål etterhvert vil tegne et bilde over hvor kunnskapsrike operatørenes kundebehandlere er. Vi ønsker også at denne artikkelserien skal hjelpe til å kvalitetssikre kundeservicen, og holde mobiloperatørene på tå hev gjennom sommeren.

Følg med neste helg, da kommer neste spørsmål.

Uke #1: Hva er HSDPA?

Uke #2: Hvem har best dekning av Telenor og NetCom?

Uke #3: Jeg er blitt fortalt at det går an å bruke mobiltelefonen til å surfe på bredbånd hjemme, hvordan gjør jeg det?

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen