AMD har en Vision!

Denne logoen skal hjelpe deg.
Denne logoen skal hjelpe deg!

En liten skare av journalister hadde møtt opp i Stockholm den 28. oktober for å høre AMDs markedssjef i Norden, Mikael Andersson, snakke om hva de mener er fremtiden når det gjelder bærbare datamaskiner. Hardware.no var selvsagt til stede, og vi fikk en liten smakebit på hva som kommer.

AMD Vision er et merke som skal gjøre det enkelt å handle ny bærbar datamaskin. De produktene som bærer denne logoen garanterer AMD vil leve opp til de forventninger som logoen skal skape, og gjøre datahandel tryggere og mindre forvirrende.

De bærbare datamaskinene som har en prosessor, et brikkesett og et skjermkort i samsvar med AMDs ønsker, blir delt inn i tre kategorier. De enkleste maskinene bærer kun AMD Vision merket, mens litt mer påkostede maskiner får AMD Vision Premium merket. For de som ønsker veldig god ytelse er det AMD Vision Ultimate som gjelder.

I første omgang er det disse tre kategoriene de bærbare datamaskinene havner i, og på bildet nedenfor ser man bruksområdet som er påtenkt de ulike kategoriene.

Det vil også komme et siste medlem i klubben, som heter AMD Vision Black, som også er en betegnelse for entusiastutgavene av prosessorene deres. Denne kategorien er derimot ikke enda offisielt lansert, men vi har fått vite at den vil gjelde de aller kraftigste maskinene som lett kan dra de siste spillene.

En visuell opplevelse

I følge en undersøkelse AMD har gjort viser det seg at hele to av tre som bruker PC til daglig bryr seg mer enn noe annet om den visuelle opplevelsen av datamaskinen. Dette gjelder PC-entusiaster så vel som bestemødre, og er hovedfokus for AMD Vision-konseptet.

Det er de visuelle formene for data som bilder, video, og spill, og opplevelse av musikk som har fått mest oppmerksomhet og som blir brukt i markedsføringen. Selv om det rent maskinvaremessig ikke kommer noe nytt med AMD Vision, legger AMD opp til at merkingen av datamaskinene skal sørge for at man får nøyaktig den opplevelsen man betaler for.

Enklere og tryggere for alle

Hele poenget med denne merkingen er at det skal bli mye enklere for de som ikke har spisskompetanse innen hardware å velge riktig PC. Når man kjøper en datamaskin i dag blir man overlesset med tekniske spesifikasjoner, og dette er jo fint for de som har god peiling, men ikke nødvendigvis like fint for de ”mindre teknisk begavede”.

"Stopp å prate om prosessorer, la oss heller snakke om bruksområde!" -Mikael Andersson

AMD har avtaler med store produsenter som HP, Acer, MSI, Toshiba og mange flere, som sørger for at de allerede har kategorisert over 20 modeller innen det ultraportable segmentet, og over 40 modeller i det mellomstore segmentet av bærbare datamaskiner. Det kan dermed virke mot sin hensikt å dele disse inn i kun tre kategorier, men dersom man har funnet ut av hvilken kategori man tilhører, kan man faktisk luke bort to tredjedeler av maskinene!

Også de som selger datamaskiner vil ha en enklere jobb. Nettbutikker kan feste logoen til produktet, og kunder kan enklere finne frem til sin kategori. I vanlige butikker kan også selgere lettere forklare kunden hva som passer hans behov, og kunden kan unngå å lures til å kjøpe noe han egentlig ikke trenger.

I tide til Windows 7

Samtlige maskiner med AMD Vision merkingen vil leveres med Microsoft Windows 7, som vil sikre kunder operativsystemet som er på vei inn i de fleste datamaskiner for tiden. Windows 7 har også fokus på gode visuelle opplevelser.

Det blir ikke forhåndsinstallert programvare fra AMD på datamaskinene, men det vil bli tilgjengelig for kunder gjennom hjemmesidene deres. Dette gjelder blant annet "AMD Fusion Media Explorer" og "AMD Fusion Utility for Mobility" som vil komme senere.

Kommentarer (33)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen