Altinn sviktet - igjen

Nordmenn fikk ikke sjekket skatten.

Fredag 24. juni kommer skatteoppgjøret for folk flest. Men allerede mandag 20. juni kunne kunne flere hundre tusen sjekke hvordan det gikk, ifølge en melding fra Skatteetaten.

Les mer i artikkelen: Sjekk skatten her og nå.

Men IT-systemet Altinn sviktet på nytt, noe det har gjort gjentatte ganger de siste årene.

Knelte som følge av stor pågang - igjen
Ifølge NRK førte stor pågang til at nettstedet knelte - akkurat som da det foreløpige skatteoppgjøret ble lagt ut i mars.

På Twitter la Altinn mandag kveld ut denne meldingen:

«Innlogging i Altinn med ID-porten gir enkelte brukere feilmeldinger. Å forsøke flere ganger kan hjelpe. Vi beklager ulempene», sto det i en melding som ble lagt ut klokken 21, ifølge NRK.

Brønnøysundregistrene, som har ansvaret for drift og brukerservice på Altinn, vet ikke om det er samme feilen som i mars.

Skattekaos i mars
Tidligere i år la Skatteetaten ut det foreløpige skatteoppgjøret for landets skattebetalere. Tirsdag 22. mars ble pågangen for stor for Altinn-systemet og hundretusener ble rammet av skattekaoset.

Skatteetaten skyldte på Altinn (Les: Brønnøysundregistrene) som igjen forklarte situsasjonen slik overfor NA24:

- Vi beklager sterkt at Altinn stort sett har vært utilgjengelig siden selvangivelsen og foreløpig skatteberegning ble lagt ut klokken 08.00. Det har vært enormt stor pågang, med flere hundretusen personer som har forsøkt å logge inn på morgenen. Vi jobber på spreng med å løse problemet og anbefaler brukerne å forsøke etter klokka 12, sa kommunikasjonsansvarlig i Altinn Jørgen Ferkingstad

Det tok Brønnøysundregistrene mer enn to døgn å fikse feilen.

Varslet oppvask
Regjeringen via Nærings- og handelsdepartementet (NHD) reagerte på rotet.

- Altinn er en helt sentral løsning for kommunikasjonen mellom offentlige etater og innbyggere og næringsliv. Vi kan ikke slå oss til ro med at Altinn ikke tåler stor pågang, og vi vil gå svært nøye gjennom hva som ikke har fungert i dag slik at denne situasjonen ikke skal oppstå igjen, sa statssekretær i NHD Halvard Ingebrigtsen til NA24.

Forbrukerrådet var enig.

- Alle offentlige tjenester har et ansvar for at tjenesten deres fungerer og er dimensjonert for det de kan forvente seg, sa Svenn Richard Andersen, rådgiver i forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet til NRK i mars.

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen