Alle har mobiltelefon

Hele 99 prosent av de under 40 år i Norge har mobiletelefon, mens blandt hele befolkning er andelen 94 prosent.  Dette er langt på vei å regne som 100 prosent dekning; noe som fører til større konkurranse både blandt operatører og produsenter. Dette kan være gode nyheter for de fleste mobilbrukere, som vil kunne oppnå lavere priser på både ringing og telefoner. 

7 av 10 snakker daglig i mobilen 

Menn snakker mer enn kvinner i mobiltelefonen: 78 prosent av den mannlige befolkningen snakker daglig i mobilen, mens bare 58 prosent av kvinnene oppgir det samme. Nesten alle i Oslo (99 prosent) har mobiltelefon, mens mobiltettheten er lavest i Sogn og Fjordane (86 prosent). 63 prosent av mobilbrukerne sier at de daglig sender tekstmeldinger (sms), og 21 prosent sender ukentlig sms. 70 prosent av norske kvinner sender daglig tekstmeldinger, mot 56 prosent av mennene. Daglig e-postlesning på mobiltelefonen har også gått ned fra seks prosent i 2004 til tre prosent i 2005. I Møre og Romsdal bruker likevel 12 prosent mobilen daglig til å lese nyheter, mens ingen i Buskerud leser nyheter på mobilen, skal vi tro tallene i undersøkelsen som er gjenomført av Perduco for NetCom hvor 1900 privatpersoner deltok. 

- At mobilen er enkel å betjene, og at batteriet har lang levetid, betyr mest for nordmenn når de kjøper mobil. Likevel viser undersøkelsen at funksjoner som kamera og video betyr stadig mer for folk. Nær halvparten av befolkningen vektlegger kamera og video når de kjøper mobil, sammenlignet med 35 prosent i 2004, sier kommunkasjonsdirektør Guri Wormdahl i NetCom. 

Hele 71 prosent av de under tredve år mener merke eller produsent av mobilen er viktig, mot 47 prosent av de over 60. Flest personer i Oslo (72 prosent) og Hordaland (71 prosent) vektlegger utseende og design når de anskaffer mobil, og hele 84 prosent av befolkningen under 30 år vektlegger dette. Befolkningen i Hedmark (90 prosent) og Møre og Romsdal (90 prosent) synes pris er viktigst ved anskaffelse av mobiltelefon. Befolkningen i Sogn og Fjordane, Nord-Trøndelag, Troms og Vestfold synes derimot batteriets levetid er viktigst (95 prosent).   

Spill og musikk trekker brukerne

- Mobiltelefonen har for lengst befestet sin posisjon som kommunikasjonsverktøy. Nå ser vi også at stadig flere bruker mobilen som et multimediaverktøy for å høre på musikk og radio, lese nyheter, spille spill og ta videoopptak, sier Wormdahl. 
 Wormdahl konstaterer at det typisk nok er de unge under tretti år som leder an i bruken av mobilens mange ekstrafunksjoner. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen