Advarer mot å stole på Telepriser

I forrige uke hevdet Telenor at Telepriser var villedende – ikke veiledende – fordi den offisielle priskalkulatoren blant ikke tok hensyn til fri familie og andre tilleggstjenester som kunne gi store utslag på mobilregningen for kundene. Dessuten hevdet Norges største operatør at enkelte av deres konkurrenter skreddersyr sine abonnementer for å havne høyest mulig på resultatlisten i Telepriser, noe som også ga utslag når det gjaldt å sammenligne totale kostnader. Kritikken kom i forbindelse med at Tele2 frir til Telenor FriHet-kunder med lovnad om å spare tusenlapper på å bytte over til deres Tele2 Sheriff- eller Flex-abonnementer.
Som oppfølging til denne saken har vi hørt med operatørene djuice og Talkmore hva de synes om Telepriser, ettersom begge disse aktørene både er tilknyttet Telenor, men som samtidig havner langt høyere på resultatlistene enn moderselskapet.
djuice: - Klare mangler
I fjor annonserte djuice at de ville endre strategi og fokusere på aldersgruppen 20-30 år i lavprissegmentet. Tidligere ble djuice ansett å være en operatør som passet en enda yngre målgruppe. Daglig leder Kjetil Angell Kjerstad i djuice har så vidt vi kan se lykkes med å skape attraktive abonnementsmodeller som kan passe behovene til unge voksne, og har samtidig flere gode tilleggstjenester å tilby – deriblant SMS Friends som gjør at alle djuice-kunder kan sende gratis SMS seg imellom. Det har bidratt til at du nå finner et djuice-abonnement blant ”Topp 10” på Telepriser både for lavt- og høyt forbruk, samt at operatøren innehar en 11.plass for middels forbruk (28.1.2010). Likevel er også Kjerstad kritisk til sammenligningsgrunnlaget.
- Det er noen klare mangler med måten telepriser er utformet på i dag knyttet til at viktige gratis tilleggstjenester – som SMS Friends – ikke er med, og til at verdien av å få kjøpt billige telefoner ikke på noen måte kan tas hensyn til i beregningene, sier Kjerstad til Mobilen.no.
- I tillegg er det utfordringer knyttet til noen aktører som har spesialtilpassede abonnent i forhold til ringemønstrene som PT har lagt inn i kalkulatoren. Disse abonnementene er relativt sett mindre gunstige om man ringer mer eller mindre enn det PT har lagt til grunn, og mange kunder vil derfor oppleve at de blir veiledet til feil abonnement, sier han videre.

(Artikkelen fortsettes.)
Alle over en kam
Ifølge Telepriser ser ringemønsteret til en gjennomsnittlig norsk mobilbruker med et ”middels forbruk” slik ut (per måned): 109 ringeminutter fordelt på 79 samtaler (hvorav 88 minutter er til mobil og 21 minutter til fasttelefon), 127 SMS, 5 MMS, 2 GB datatrafikk, samt 10 oppringninger til mobilsvar. Foruten operatørene selv, vet nok Post- og teletilsynet mer enn de fleste om nordmenns mobilbruk. Samtidig er det innlysende at dette ringemønsteret gir store rom for mange variabler.
Hvordan ringemønster har en typisk djuice-kunde med et ”middels forbruk” – ringeminutter, SMS, MMS og data per måned?
- Vi ønsker ikke å gå ut med så spesifikke trafikktall, men kan si så mye som at gjennomsnittskunden hos djuice ligger veldig langt unna mid-forbruk på telepriser.no. Som eksempel på dette kan nevnes at vår gjennomsnittskunde sender nesten tre ganger så mye SMS enn det som ligger inne i mid-forbruket. Og da har det jo stor betydning for sammenligningen at en stor del av disse meldingene faktisk blir helt gratis med tilleggstjenesten SMS friends, svarer Kjerstad.
- Gjennomsnittskunden hos Telenor er ganske forskjellig fra gjennomsnittskunden hos djuice, og man vil finne store variasjoner i gjennomsnittskunden hos de andre operatørene i markedet også. Noe som viser at kunder heldigvis er i stand til å velge abonnementstilbud som passer deres ringemønster - til tross for telepriser.no, legger djuice-sjefen til.

(Artikkelen fortsettes.)
Talkmore: - Ikke en fasit
Enda lenger ned i lavprissegmentet, dog med full fokus på storbrukerne, finner vi Talkmore. Daglig leder Pål Barth Nilsen erkjenner at Telepriser utvilsomt har bidratt til å presse prisene på det norske mobilmarkedet, men samtidig er han skeptisk til at tjenesten verdsettes så høyt som den gjør i bransjen.
- Jeg er i stor grad enig i at telepriser.no har vært med på å presse ned mobilprisene i det norske markedet. Dette er utvilsomt positivt. Det jeg ikke kan si meg fornøyd med er at telepriser.no, presentert av Post- og teletilsynet, blir presentert som en fasit på hvilket abonnement som er billigst i markedet. Dette er på ingen måte riktig, sier Barth Nilsen til Mobilen.no.
- Telepriser.no er i dag et strategisk valg for alle operatører. Skal de spesialtilpasse et abonnement for å ligge i toppen av Telepriser eller ikke? Det er klart at når det blir såpass enkelt for journalister å hente ut en rangering med estimert besparelse, så vil også en topplassering gi mye PR. Dette er i utgangspunktet ok, men det blir litt feil når det blir benyttet spekulativt av operatørene for å lure sluttkundene. Slik som utviklingen har vært de siste årene vil jeg påstå at Post- og teletilsynet i dag er med på å villede eller lure norske mobilkunder. Dette fordi det er de forhåndsdefinerte nivåene som blir presentert, forklarer han videre.
Advarer Post- og teletilsynet
Post- og teletilsynet laget kategoriene lavt, middels og høyt (forbruk) for å gi en kjapp og enkel oversikt over de abonnementene som er billigst i forhold til det gitte ringemønsteret. Men man kan fint justere nivåene etter eget ønske for å få en mer nøyaktig resultatliste i forhold til eget ringemønster. De predefinerte kategoriene liker imidlertid Barth Nilsen svært dårlig.
 - Dette synes jeg i dag har tatt bort mye av nytten og troverdigheten til telepriser.no. Ser du på alle abonnement som topper listene i dag så har alle til felles at de er tilpasset et gitt ringemønster. Abonnement kan være gunstige opp til nivået definert på Telepriser, før prisingen blir alt annet enn rimelig. Dette kunne enkelt vært unngått ved at Post- og teletilsynet kuttet ut de tre nivåene og heller lot kunden selv legge inn sitt forbruk. Dette ville gitt mer korrekt prisinformasjon, sier han.
- Det er et paradoks at Tele2 ved hjelp av Telepriser profilerer seg som Norges billigste operatør. Om du ser på Talkmores APPM (gjennomsnittspris per minutt) så er denne nesten halvparten av Tele2s. Dette vil si at Talkmore i snitt er langt, langt billigere en Tele2. Post- og teletilsynet bør være svært varsom med den rollen de nå inntar. At de nærmest markedsfører de operatørene som lager de mest spekulative og villedende abonnementer, bør ikke være en rolle Post- og teletilsynet skal ha, advarer Barth Nilsen.

(Artikkelen fortsettes.)


Oppdatert: - Det her har vi holdt på med i seks år, så dette er ikke noen ny rolle for oss. Men jeg er enig i at det ikke er noen ønskesituasjon å se at Tele2 i og for seg ”misbruker” Telepriser i sine annonser, svarer PT-direktør Willy Jensen når han blir servert Barth Nilsens uttalelser.
Kan ikke ta hensyn til alt
På Mobilen.no har vi en tilsvarende priskalkulator, Ringepriser, og utviklerne bak denne tjenesten sliter med mange av de samme problemene som Telepriser. Selv om Ringepriser til en viss grad tar hensyn til Fri familie/gratissamtaler i eget nett, er det likevel mye som kan være vesentlig i valg av abonnement som vi ikke får med – særlig ulike tilleggstjenester eller kreative abonnementskonsepter. Både Ringepriser og Telepriser må derfor finne et generelt sammenligningsgrunnlag, og da har det til nå vært mest naturlig å fokusere på standardpriser for samtaler, SMS, MMS og datatrafikk i de forskjellige abonnementene. Dette blir dermed en ulempe for de operatørene som kanskje har kommet opp med nye, spennende abonnementskonsepter, og ikke minst for de operatørene som er sterke på tjenestesiden.
Har du forståelse for at Telepriser ikke kan ta hensyn til alle mulige abonnementsmodeller og tilleggstjenester som operatørene tilbyr, eller er prissammenligningen lite verdt med mindre alt inkluderes?
- Ja, det har jeg full forståelse for. Men jeg har liten forståelse for at ikke viktige tilleggstjenester som gir gratis trafikk til familie og venner ikke kan inkluderes. Og for at man ikke prøver å legge til rette for effektive sammenligningsverktøy også for kunder som er opptatt av telefontilbud. For store deler av kundene i markedet er dette faktisk det viktigste, svarer Kjerstad i djuice.
Mobilregning kr. 20?
Tar vi et kjapt blikk på Teleprisers resultatlister for lavt- og middels forbruk, kan vi lese at vi kan ende opp med gratis mobiltelefoni, eller i ”verste fall” ende opp med en mobilregning på 20 kroner per måned ved å bytte til enten Tele2 Sheriff eller Ludo Mobil Terningkast 6. Men hvor reelt er det for en gjennomsnittlig norsk mobilbruker, egentlig?
- Dette er selvsagt ikke veldig reelt. Dette fordi Telepriser ikke tar med alle trafikkslag, og fordi alle kunder har avvikende ringemønster fra måned til måned, sier Barth Nilsen i Talkmore.
- Ikke særlig reelt, istemmer Kjerstad i djuice.
Stoler du blindt på Telepriser? (og Ringepriser for den saks skyld!) Kommenter i forumet under artikkelen.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen