(Bilde: Shutterstock)

Advarer mot telefonsvindel

Har du fått en tekstmelding med beskjeden «Ring meg. Haster»? Ikke ring.

  • Kommentarer (6)

Drammens tidende: Mandag tikket det inn en tekstmelding på telefonen til Anne Lise Johansen (73) fra Sande.

I tekstmeldingen sto det «Ring meg. Haster». Johansen har to eldre tanter som er syke. Hun trodde det var noe ved dem og ringte tilbake med en gang.

Hun så ikke hvilket telefonnummer som sto oppført.

– Det var noen utlendinger som svarte. De bare mumlet noe. Jeg spurte først på norsk hvem de var, så på engelsk. Da de ikke svarte la jeg på, forteller Anne Lise Johansen.

Det var sønnen hennes som gjorde henne oppmerksom på at dette kunne være svindel. Han gikk inn på PC-en for å sjekke litt.

– Telefonnummeret var oppført i Sudan, sier Johansen.

Advarer

Tidligere i år gikk politiet i Nordre Buskerud politidistrikt ut med en advarsel på Twitter.

«Hvis dere får beskjed på mobiltelefonen om å ringe opp utenlandske telefonnummer, så vær så snill og ikke gjør det – fare for store telefonregninger» skrev politidistriktet.

– Vi har fått mange henvendelser fra folk som har blitt bedt om å ringe et telefonnummer, de fleste numrene har sitt opphav rundt det indiske hav, sier operasjonsleder Lars Fallang ved Nordre Buskerud politidistrikt.

– Ikke svar og ikke ring tilbake. Disse som står bak dette har nok en forretningside om å belaste kontoen din, er hans klare advarsel.

Kostnadene løper

Å svare på en oppringing fra utlandet koster ikke noe. Kostnadene begynner å løpe først når du ringer telefonnummeret opp igjen.

– Da havner man enten på en telefonsvarer, eller at det er stille, så blir kunden belastet for utenlandssamtaler, sier Ellen Scheen som er kommunikasjonsrådgiver i NetCom til NRK.

– Ordninga går ut at det er et taksameter i andre enden som ruller fort. Det kan være snakk om alt fra småbeløp til store på flere tusen, alt avhengig av hvor lenge folk prater, lytter til en telefonsvarer eller et villige til å vente, forteller Knut Sollid, som er informasjonssjef i Telenor Norge til NRK.

Operatøren kan ikke hjelpe dersom du får en høy telefonregning.

– Det kan vi dessverre ikke gjøre så mye med. Vi kan ikke overta ansvaret for hvilke samtaler som kunden velger å ta. Dette vil alltid være kundens ansvar, sier Scheen i NetCom.

Spennende dager

Anne Lise Johansen i Sande går spennende dager i møte. Telefonregningen kommer først i slutten av måneden. Først da får hun svar på hvor mye telefonsamtalen til Sudan har kostet henne.

– Jeg håper ikke at flere blir utsatt for det jeg har opplevd nå, sier Johansen.

Artikkelen er først publisert i Drammens Tidende, og gjengitt med tillatelse. 

PS! Amobil.no har blitt tipset om at flere lesere har fått den samme meldingen, og at den oppfordrer til å ringe telefonnummeret 00247510290. Vårt råd er: Ikke ring.

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen