Stadig flere bedrifter velger å nå kundene på mobilen. Nå lanserer Adobe en skybasert løsning for app-markedsførere. (Bilde: YouTube)

Adobe satser mobilt

Verktøy med iBeacon-støtte for app-markedsførere.

Programvarekjempen Adobe forsterker satsingen på mobil markedsføring. Nå lanseres en skybasert plattform for markedsførere som vil inn på mobilen: Adobe Marketing Cloud.

Plattformen inneholder verktøy både for utviklere og markedsførere. Utvilere kan bruke plattformen som et verktøy til å programmere på tvers av de mobile operativsystemene, og for å bygge støtte til tredjepartsapplikasjoner.

Plattformen lar også markedsførere oppdatere app-innhold på tvers av plattformene, håndtere tilbakemeldinger og optimalisere appen, uten at det krever programmeringskunnskaper.

I tillegg gir markedsføringsskya markedsførere muligheten til å se hvilke kampanjer som genererer flest app-nedlastinger, fordelt på de forskjellige app-butikkene.

Adobe marketing Cloud får støtte for Apples iBeacon, slik at selskaper kan analysere kundenes atferd i nærheten av iBeacon-punktene. Dette kan igjen brukes til å sende kundene rettet markedsføring basert på hvor de befinner seg.

Mobilmarkedsføring for framtida

Stadig flere bedrifter velger å satse på egne apper for å knytte til seg kundene i en tettere dialog og gjøre markedsføringen mer målrettet. En undersøkelse fra 2013 viser at 85 prosent av mobilbrukerne foretrekker apper framfor mobiltilpassede nettsider.

Ifølge undersøkelsen vil forbrukerne ha apper med personlig tilpasset innhold. Forbrukerne er også interessert i å få tilgang på kampanjer og andre fordeler, og ønsker at tilbud, nyheter og produktanbefalinger kan spres lett via sosiale nettverk.

 Det er imidlertid ikke gitt at man lykkes bare fordi man satser mobilt. I august 2013 la Telenor ned driften i markedsføringssatsingen More Mobile relations, etter å ha pumpet inn 200 millioner i selskapet.

Apples iBeacon er foreløpig i et tidlig stadium, men idéen er at trådløsteknologien skal kunne brukes til å gi deg tilbud basert på hvor du befinner deg. Konseptet er blant annet testet ut i luksusvarehuset Macy’s i New York.

Apple bruker telefonens Bluetooth-tilkobling til å kartlegge hvor brukeren befinner seg, og eventuelt sende tilbud, alt etter hva brukeren har samtykket til. Man kan også installere apper som lar butikken du befinner seg i sende deg spesialtilbud. iBeacon er for øvrig årsaken til at Apple skrur på Bluetooth i telefonen ved hver programvareoppdatering, siden dette er nødvendig for at løsningen skal fungere.

Kilde: (The Next Web)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen