Guide

Søkeord - og valg av disse

Valg av søkeord
Søkemotorer er ”maskiner” som leder potensielle kunder til bedriftssiden din. For at besøkende skal ankomme den ønskede destinasjonen – din bedriftsside – er det din jobb å sette opp skiltene som leder dem dit. Dette gjør du ved å lage en liste med nøye gjennomtenkte søkeord.

Søkeord kan være porten til suksess på internett. Utfordringene ligger i å finne de rette ordene og frasene for å trekke kunder til inngangsdøren. Dersom søkeordene er for generelle eller for ofte brukt, vil antall kunder som finner veien til bedriftssiden din minske dramatisk.

Søkeordene dine er en del av fundamentet i markedsføringsstrategien din. Dersom de ikke er valgt med presisjon vil ikke de rette personene finne bedriftssiden din, uansett hvor aggressiv kampanje du kjører. Derfor er første steg i utviklingen av markedsstrategien din hos søkemotorer å samle og evaluere potensielle søkeord og fraser.

Vet allerede de beste ordene...
De fleste tror de vet eksakt de rette ordene og uttrykkene som brukers i søkefraser for å finne bedriftssiden de eier. Dessverre tar de antakeligvis feil dersom de ikke følger visse steg. Det er vanskelig å være objektiv når man sitter sentralt i egen bedrift og dette er grunnen til at det ofte kan være vanskelig å finne de beste søkeordene. Man er avhengig av kunne tenke som sine egne kunder. Som forretningseier eller selger må du derfor gå direkte til kilden – kunden din. I stedet for å prøve å skrible ned en liste over potensielle søkeord og fraser selv, spør etter fraser fra så mange potensielle kunder som mulig. Du vil høyst trolig finne ut at din egen og din kundens oppfattelse av bedriften avviker.

Kunden er uvurderlig informasjonkilde. Du vil kanskje oppdage at ordene du samler inn fra dem er ord og fraser du antakeligvis aldri ville funnet selv.

Først etter at du har samlet inn så mange ord og fraser som mulig fra utenforstående kilder bør du legge til dine egne søkeord på listen. Når denne listen er utarbeidet er du klar for neste steg: evaluering.

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen