9 av 10 har mobil

Hvis vi regner med alle sim-kort og abonnement i Norge er mobilpenetrasjonen 105 prosent. Trekkes alarmer og alle som har mer enn et abonnement fra er den reelle penetrasjonen 91 prosent, viser nye tall fra Post- og teletilsynet (PT).

Dermed står 9 prosent av befolkningen – eller rundt 420.000 nordmenn uten mobiltelefoner.

Til sammenlikning er nærmere 410.000 nordmenn barn i alderen 0 til 6 år.

Snakker lite
Selv om de fleste av oss har mobiltelefon, snakker vi lite i den sammenliknet med fasttelefonen. Mobiltrafikken utgjør bare 35 prosent av det totale trafikkmarkedet.

- Her ligger det et vekstpotensial, og hvis prisen går ned, går volum opp, mener Jensen.

Vi snakker gjennomsnittlig 13 minutter mer per måned i mobiltelefon enn samme periode i fjor og sender seks flere SMS-meldinger i måneden. MMS-meldinger har ikke tatt av, og hver av oss sender bare en MMS mer i måneden enn vi gjorde i 2005.

Virtuelle operatører gir vekst
Statistikken fra Post- og teletilsynet deler mobilmarkedet i tre: Telenor Mobil, NetCom og andre.

Under fellesbetegnelsen ”andre” finner vi alle de virtuelle operatørene i markedet. De siste årene er det disse som stjålet markedsandeler og sørget for vekst i markedet.

- De virtuelle operatørene utgjør etter hvert en betydelig del (21 prosent) av det norske markedet, sier Willy Jensen. - Prispresset fra videreselgere gjør at vi har så høy vekst i markedet.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen