(Bilde: iStockphoto)

– 80 prosent er gift med operativsystemet

Smarttelefonkundene er langt mer lojale mot apper og operativsystem enn mot mobiloperatøren, sier analytiker.

Teleanalytiker Erlend Espedal i TNS Gallup mener mobilapplikasjonene binder smarttelefonbrukerne til ett operativsystem.
Teleanalytiker Erlend Espedal i TNS Gallup mener mobilapplikasjonene binder smarttelefonbrukerne til ett operativsystem.

En ny undersøkelse fra Kantar Worldpanel Comtech viser at Windows Phone har begynt å spise markedsandeler i det europeiske mobilmarkedet, og puster Blackberry i nakken i kampen om plassen som markedets tredje mest solgte mobile operativsystem.

Android er Europas desidert mest solgte operativsystem med en markedsandel på nesten 50 prosent. Apples iOS ligger rett under 20 prosent, mens Blackberry har en markedsandel på 6,4 prosent.

Tøff oppgave for Nokia

Teleanalytiker Erlend Espedal i TNS Gallup mener Nokia skal få en tøff jobb med å kapre markedsandeler i smarttelefonmarkedet. Én løsning kan være raust med gratis applikasjoner i opptaksfasen.

– Når det gjelder lojalitet på smarttelefoner, har 80 prosent av brukerne gifta seg med operativsystemet sitt. Nokia og Windows Phone vil måtte kjempe om de siste tjue prosentene, sier Espedal til nettstedet Inside Telecom.

Smarttelefonene har gitt et skift i lojaliteten i mobilmarkedet. Tidligere lå den hovedsakelig hos mobiloperatørene. Nå har kundene lært seg et operativsystem og investert store penger i applikasjoner som de vil ha med seg videre når de bytter telefon.

Espedal mener at 4G kan bli en lojalitetsfaktor, men at dette ligger fram i tid. Dersom iPhone 6 også kommer uten støtte for de norske LTE-frekvensene, kan dette bli et problem for Apple.

– Foreløpig er det ingen som har løftet 4G til et må-ha-produkt, men hvis Apple heller ikke får 4G i 2013 kan det åpne et vindu for konkurrenter som Samsung og Nokia, sier Espedal.

Innholdsleverandøren er kongen av sandkassa

For å vinne tilbake kundenes lojalitet bør mobiloperatørene pakke sine tjenester sammen med populære innholdstjenester. Det er innholdsleverandørene som er den nye kongen av sandkassa, mener Espedal.

– Netcom har gjort det lure og slått seg sammen med Spotify på mobil og SF på nettbrett. Det er nesten uforståelig at ikke Telenor gjør det samme med Wimp, sier Espedal til Inside Telecom.

Også Telenor bør lage mobil- og nettbrettabonnement som inneholder Comoyo og Wimp så snart som mulig, mener Espedal.

Les også: – Windows Phone vil passere Blackberry

Denne artikkelen er levert av bransjenettstedet Inside Telecom

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen