75 000 dropper mobilregningen

Alternativ tekst mangler

Både Netcom og Telenor sliter med kunder som ikke får betalt mobilregningene sine.

- Omtrent seks prosent av våre kunder betaler ikke regningen i tide, opplyser Netcoms informasjonsrådgiver, Øyvind Vederhus til Amobil.

Netcom har i dag 1, 25 millioner kunder. Dette betyr at så mange som 75 000 av dem sliter med å betale regningene innen fristen. Vederhus medgir at det er mange, men mener at alt som regel har en naturlig forklaring.

- Alle glemmer regninga av og til. Enten ligger den under avisa, eller så har man ikke penger på konto til rett tid, sier han.

Sender SMS
Han forteller at Netcom er opptatt av at kundene ikke skal bli irriterte når de mottar purringer. - Vi prøver derfor å ta en hyggelig tone, og sender blant annet en vennlig SMS der vi minner om betaling, forteller han.

For de som ikke betaler regningene i tide, finnes det mange rare unnskyldninger å velge mellom. Hos Netcom har noen tatt den klassiske "Hunden min har spist opp regningen", mens andre har sagt at de "har vært så mye på byen i det siste at de ikke har fått med seg at det har hopet seg opp i postkassa". En tredje unnskyldning operatøren har fått, lyder "Gi dere da. Jeg har ligget på sykehuset i 3 måneder. Hvordan skal jeg da få betalt?"

- Vil ikke henge ut kundene
Telenor ønsker ikke å gå ut med noe tall på hvor mange kunder som ikke greier å betale regningen i tide.

- Våre kunder er veldig gode betalere, og antallet kunder som ikke betaler i tide er veldig lavt. Vi ser derfor ingen grunn til å henge dem ut ved å oppgi slike tall. Folk prioriterer generelt mobilregningene sine veldig høyt, sier informasjonssjef i Telenor, Atle Lessum til Amobil.

Lessum forteller likevel at hovedvekten blant de som ikke betaler i tide, ligger blant de yngre abonnentene. - Årsaken til dette er at stadig flere unge har egen mobiltelefon i dag, sier han.

Lessum forteller at Telenor har forlenget betalingsfristen for å hjelpe folk til å betale regningene i tide.

- Vi har et langt purreløp. Dette slår heldig ut, og folk har virkelig et ønske om å betale regningene sine, sier han.

- Ikke i form
Det har ikke manglet på kreative unnskyldninger for å ikke betale regningene i tide hos Telenors kunder heller. Operatørens fakturaavdeling har blant annet fått inn unnskyldninger som. "Treghet i forhold til betaling - bor ikke sentralt", og den noe åpenbare "Pengemangel!".

Andre har begitt seg ut på mer innviklede forklaringer, som "Jeg mistet mobilen den 13. januar. Oppdaget det den 26. februar. Jeg regnet det som sikkert at Gud hadde tatt den".

Den mest spesielle unnskyldningen må likevel sies å være den korte og lite konsise forklaringen "Ikke i form".

Kommentarer (17)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen