Kjenner du deg igjen i dette bildet? Kanskje du bør lese videre... (Bilde: iStock/15003569)

7 måter sitting vil drepe deg på

Sitter du godt i godstolen? Kanskje du bør reise deg opp.

Mens vi sannsynligvis er genetisk programmert til å løpe rundt på savanner, har utviklingen de siste par tusen årene gått såpass fort at vi har blitt en gjeng med stillesittere.

Vi sitter på skolen, på jobb, på restaurant, på kino og hjemme foran TV-en eller PC-en. Så mye stillesitting kan umulig være det sunneste kroppen vår vet om, og derfor har vi kokt sammen noen potensielle faremomenter, basert på en liste fra Popular Science.

Vi starter med nummer én:

1. Kroniske sykdommer

Mye stillesitting kan gi deg hjerteproblemer.
Mye stillesitting kan gi deg hjerteproblemer.Foto: iStock/20551273

I februar ble 63 000 middelaldrende menn undersøkt i Australia. Forskerne fant ut at de som satt mer enn fire timer daglig, hadde en betydelig økt risiko for å få kroniske sykdommer som høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft.

Undersøkelsen viste også at desto mer tid mennene brukte på å sitte, desto høyere var sjansen for å få en av disse sykdommene – uavhengig av kroppsmasseindeks og hvor mye de trente ellers. Selv om studien tok for seg en spesifikk aldersgruppe med menn, kan likevel tallene overføres til andre grupper i samfunnet med visse justeringer.

2. Redusert levealder

Forventet levealder øker hvis du sitter mindre.
Forventet levealder øker hvis du sitter mindre.Foto: iStock/19545826

En amerikansk studie fra juli i fjor viste at hvis man begrenset sittingen til mindre enn tre timer om dagen, økte forventet levealder blant amerikanere med to år.

Undersøkelsen anslo at en gjennomsnittlig voksen person bruker 55 prosent av tiden sin på å sitte rolig, men tok også høyde for at folks anslag om egen aktivitet muligens er misvisende. Det reelle tallet kan derfor være enda høyere.

3. Nyresykdommer

En undersøkelse fra oktober 2012 av nesten 6400 mennesker på alderen 40 – 75 år viste at de mindre stillesittende deltakerne hadde lavere sjanse for å få kronisk nyresykdom. Som i eksempelet med kroniske sykdommer var dette uavhengig av øvrig fysisk aktivitet og kroppsmasseindeks.

Funnet var spesielt tydelig hos kvinner. Når de kuttet ned på sittingen til under tre timer, minsket de samtidig risikoen med 30 prosent. For menn var tilsvarende tall 15 prosent.

Bli med til neste side for å se fire sittekonsekvenser til »

Vil du bli mer aktiv på arbeid?
Bli sprek på jobben med spinningsykkelen Active Desk »

Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen