5 supersider du aldri har hørt om

Her i Norge er vi ivrig opptatte av Facebook, Youtube og Messenger.

I andre land er det derimot helt andre nettsteder som er populære.

Her er fem av de største.

Les også:
Spill vi gleder oss til
.
Hvem googler hva?

Tenk miljø, bruk teknologi
.

Store i Asia
Ifølge nettmagasinet Comon.dk var det den finske forskeren Vili Lehdonvirta som på seminaret New Media Days snakket om nettbruk i Asia sammenlignet med Europa. Han presenterte i sitt foredrag fem nettsider som er gigantiske i Asia, men rimelig ukjente i Vesten.

Dette på tross av at noen har langt flere brukere enn det for eksempel MySpace har. I denne listen finner vi både videosider, sosiale nettsamfunn og programmer for chat.

Nico Nico Douga
Mens YouTube er ekstremt populært i Norge, så er det videosiden Nico Nico Douga som er det store i Japan. Slik som på YouTube kan brukerne her legge opp egne videoer. Ifølge Lehdonvirta er en av de mest populære funksjonene på denne siden at kommentarene på videoene kan bli tilført videoen på et utvalgt tidspunkt.

- På denne måten får du følelsen av at du ser på videoen sammen med en rekke andre mennesker, sa Lehdonvirta i sin presentasjon ifølge Comon.


Selv har vi store problemer med å navigere på siden da alt står på japansk, men dette er nok et mindre problem for de 3 millioner japanerne som bruker siden ifølge Wikipedia.

Mixi
Mixi er også en japansk nettside. Denne siden kan sammenlignes med Facebook, men her kan du enkelt se hvem bruker som har vært hvor. Denne funksjonen kalles for "footprints".

På Facebook ville en lignende funksjon trolig vært upopulær da det nettopp er muligheten til å snoke anonymt som er en av Facebook sine egenskaper.

For japanere er derimot denne funksjonen viktig mener Lehdonvirta.

Siden ble startet opp i 2004 og har i dag over 10 millioner brukere.

Cyworld
Sørkoreanske Cyworld er både et nettsamfunn, en videoside og en netthandel i ett. Det er faktisk verdens nest største nettsted for salg av musikk. Kun iTunes selger mer.

Cyworld ble startet som nettsamfunn allerede i 1999 og har i dag 20 millioner brukere daglig.


Heldigvis finnes også nettstedet i en engelsk utgave om du vil teste det selv.

Baidu
Baidu er Google sin enorme lillebror i Kina. Det er her kinesere flest forsøker å finne frem på nett. Også Google ønsker en bit av dette enorme markedet og har strukket seg langt for å være på god fot med kinesiske myndigheter. mange mener for langt.

Baidu på sin side har ingen slike hemninger og har så langt langt flere kinesiske brukere.


Etisk sett burde muligens Google være lykkelig over dette.

Tencent QQ
Et annet nettfenomen som er stort i Kina er chattetjenesten QQ. Det er denne tjenesten som er Messenger, Yahoo! Chat og Gmail Chat sin konkurrent i Kina.

Lik Baidu har de få hemninger ovenfor kinesiske myndigheters sensur. Dette har de tjent godt på og har over 200 millioner brukere.

Kontakten kinesere får med omverdenen blir derimot minimal, tjenesten brukes nemlig kun av noen få brukere i Taiwan og Sør-Afrika utenfor Kina.

Kinesiske myndigheter begynner derimot å bli nervøse for QQ sin utbredelse ifølge Lehdonvirta. QQ opererer nemlig med en egen myntenhet som begynner å bli akseptert som betalingsmiddel hos flere firmaer.

Om QQ Coins blir akseptert som normal valuta kan det nemlig destabilisere Kina sitt økonomiske system.

En egen myntenhet på Facebook eller Nettby vil nok neppe utgjøre samme trussel mot den norske krona.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen